Nooddruftige Japanse consumptie trekt aan

TOKYO (reuters/bloomberg) - De Japanse consumenten vertonen de eerste tekenen dat zij, voor het eerst in meer dan een half jaar, weer wat meer vertrouwen in de economische toekomst van Japan hebben. Zowel een belangrijke regeringsfunctionaris als directeur Taichi Sakaiya van het Economisch Planbureau (EPA) lieten dinsdag weten dat de consumptie in januari met 1,6 procent duidelijk verbeterd was tegenover december.De consumptie was in januari aanzienlijk beter dan in december, aldus Sakaiya gisteren in Tokyo. Het zou voor het eerst in zes maanden tijd zijn dat de Japanse consumenten in een maand meer consumeren dan in de voorafgaande maand. De consumptie is de ruggengraat van de Japanse economie omdat Japanse consumenten met hun bestedingen verantwoordelijk zijn voor 60 procent van het bruto binnenlands product.Tot nu toe vertoonde weliswaar het Japanse bedrijfsleven de eerste tekenen van herstel, maar de consumenten bleven hardnekkig pessimistisch en stelden hun grote uitgaven uit teneinde geld achter de hand te houden voor de verwachte slechtere tijden.De nooddruftige Japanse economie lijkt nu te herstellen van de zwaarste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog. Een keynesiaans bestedingsbeleid van de overheid en een rente van om en nabij de 0 procent konden de Japanse economie niet uit het slop trekken. EPA-chef Sakaiya zei maandag dat de uitgaven van de gezinnen in januari gestegen zijn tegenover december maar dat vergeleken met een jaar geleden de consumptie toch nog altijd gedaald is. Jaar-op-jaar besteedden de Japanse consumenten in januari 3,2 procent minder.