Norma van Bellini

Vicenzo Bellini stierf nog voor zijn 34ste verjaardag. Toch slaagde hij erin tijdens zijn korte leven een aantal operas te componeren die een vaste plaats in het repertoire konden verwerven. Barbaia, de invloedrijkste en machtigste impresario van zijn tijd, kwam zo onder de indruk van een compositie die Bellini schreef toen hij nog student was, dat hij hem dadelijk een contract aanbod. Door gebrek aan ervaring liet het eerste succes even op zich wachten, maar Il Pirata lokte in 1827 reeds volle zalen. In december 1831 vond de eerste opvoering van Norma plaats in Milaan. Het libretto van Romani werd afgeleid van Norma, een tragedie in versvorm in vijf bedrijven van Alexandre Soumet. De plot kwam in grote lijnen overeen met die van Euripides Medea, met dit verschil dat de heldin en haar man niet hun kinderen offeren, maar zichzelf. Bellini ontpopt zich in het werk als een van de beste melodieschrijvers uit de Italiaanse opera. Verdi beschreef Bellinis melodieën ooit als: lang, lang, lang en zonder weerga. De componist kleedt zijn drama in met muziek die ondanks haar formele helderheid slechts zelden abstract klinkt. De Vlaamse Opera brengt het werk deze maand in een concertante versie onder leiding van Massimo Zanetti en met Michèle Crider (Norma), César Hernandez (Pollione) en Carmen Oprisanu (Adalgisa) als solisten.Vlaamse Opera (Gent) - zo 20, di 22, vr 25 jan, 20 uur en zo 27 jan, 15 uur 09/225.24.25 Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) di 29 en do 31 jan, 20 uur 03/233.66.85 Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) - zo 3 feb, 20 uur 02/507.82.00Marin Marais Het gambaconsort Orpheon onder leiding van José Vazquez brengt in de Bijloke in Gent gambamuziek van Marin Marais. Marais wordt als de centrale figuur van de viola da gamba-literatuur beschouwd. Hij bracht de Franse barokke gambamuziek tot haar perfectie en voldragenheid. In een periode van bijna 40 jaar componeerde hij vijf boeken gambamuziek. In zijn partituren gaf hij bovendien tal van technische details mee om de manier van uitvoeren aan te geven. Het betrof versieringen, hand- en vingerzettingen, tempos, arpeggios en tal van expressienuances. Zijn techniek werd dan ook alom bewonderd en in heel Europa overgenomen. Het Orpheon Consort is een vooraanstaand gamba-ensemble dat gesticht werd door José Vazques. De in de Verenigde Staten van Amerika opgegroeide Cubaan verzamelde een twintigtal historische violas. Ze zijn alle gerestaureerd en worden in de verschillende projecten van Orpheon bespeeld. Op het programma staan enkele suites, werken die Marais aanvankelijk nog op de karakteristieke dansen baseerde, maar later tot echte karakterstukken uitbouwde.Kraakhuis-Bijloke (Gent) zo 20 jan, 15 uur 09/266.70.40Prima la Musica vertelt HändelPrima la Musica zet elk jaar een jongerenproductie op die telkens op heel wat bijval kan rekenen. Na Schubert, Haydn, Stravinsky, Bach en Mozart gaat Prima La Musica onder leiding van Dirk Vermeulen op zoek naar de muziek en de levensloop van Georg Friedrich Händel. Johan de Paepe schreef de tekst en vertelt het hele Händelverhaal. Samen met bariton Werner van Mechelen is hij de gids op deze concertreis waarop kinderen vanaf 6 jaar vooral de ijverige en avontuurlijke Händel kunnen ontdekken die als componist, hofkapelmeester, klaviervirtuoos, zelfstandig opera- en concertorganisator en impresario zijn brood verdiende.CC De Werf (Aalst) do 17 jan, 10 en 14 uur en za 19 jan, 15 uur - 053/73.28.12Conservatorium (Brussel) za 26 jan, 15 uur 02/507.82.00Stadsschouwburg (Kortrijk) wo 30 jan, 19.30 uur -056/23.98.55CC De Meent (Beersel) za 2 feb, 15 uur - 02/380.23.85CC (Schoten) do 7 feb, 10.30 uur en 11.30 uur - 03/658.55.12Stadsschouwburg (Ieper) vr 8 feb, 19 uur - 057/22.69.22 CC De Spil (Roeselare) ma 25 feb, 14 uur - 051/26.57.00CC (Hasselt) vr 8 mrt, 19 uur - 011/22.99.33CC De Scharpoord (Knokke-Heist) za 17 mrt, 16 uur 050/63.04.30CC De Borre (Bierbeek) vr 23 en za 24 mrt, 14.30 uur 016/46.14.00Kunstberg op zondagVanaf deze maand zorgen diverse culturele organisaties ervoor dat de Brusselse Kunstberg op zondag helemaal tot leven komt. Met een dagpas kan men een ochtendconcert bijwonen in het Paleis voor Schone Kunsten, terwijl kinderen kunnen genieten van een speciale activiteit of deelnemen aan een atelier in het domein van de muziek of de beeldende kunsten. Ook voor jongeren zullen er activiteiten worden georganiseerd. De dagpas geeft ook toegang tot tentoonstellingen en activiteiten in de diverse culturele centra en musea op en in de onmiddellijke omgeving van de Kunstberg. Zondag 20 januari wordt het muzikale deel ingevuld door het Cuarteto Casals, dat onder meer Mozarts Dissonantenkwartet vertolkt.Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) zo 20 jan, 11 uur 02/507.82.00Russisch StrijkkwartetSamen met het Borodin Kwartet wordt het Strijkkwartet van Sint-Petersburg tot de beste Russische ensembles gerekend. Vooral het Russische repertoire draagt het kwartet hoog in het vaandel. In Brussel brengen ze deze week het eerste kwartet van Sergei Prokofiev en de kwartetten nummers 5 en 8 van Dimitri Sjostakovitsj. In zijn strijkkwartetten geeft Sjostakovitsj blijk van een enorme beheersing van het genre en hij combineert er vakmanschap met doorgedreven expressiviteit. In het vijfde kwartet kiest hij voor klankvolheid. De intensiteit van het werk verwijst naar zijn Tiende Symfonie. Het achtste kwartet is eerder expressionistisch en spectaculair, een soort muzikale autobiografie vol citaten uit zijn eigen werk.Conservatorium (Brussel) za 19 jan, 20 uur 02/507.82.00Samenstelling: Tom EELEN