Advertentie
Advertentie

Met de Vento, een van de wereldpremières op het Brussels Autosalon, brengt Volkswagen een nieuw model dat gekenmerkt wordt door nog strengere normen op hetgebied van veiligheid en milieubescherming dan reeds het geval was op de vorig jaar geïntroduceerde Golf III. Niet alleen neemt de Vento alle veiligheidsvoorzieningen over van de Golf, maar bovendien is hij de eerste autoin zijn klasse die kan worden uitgerust met een airbag ofte luchtkussen, zowel voor de bestuurder als voor de passagier voorin, een voorziening die men tot nu toe alleen kon aantreffen op wagens van de duurdere klasse zoals bv. de Mercedes. De auto's die een hoog komfort- en veiligheidsniveau kombineren met kompakte buitenafmetingen vertegenwoordigen ongetwijfeld de overheersende tendens op de automarkt van de jaren negentig. In de kategorie van de berlines heeft dit fenomeen een groei van het aanbod veroorzaakt in het segment van de auto's met een lengte tot 4,4O meter, wagens die komfort perfekt weten te verenigen met handigheid in het gebruik.De Vento, die vanf einde januari op onze markt komt, heeft een lengte van 4,38 meter, is 1,70 meter breed en staat op een wielbazis van 2,475 meter. Deze opvolger van de Jetta biedt royaal plaats aan vijf personen en heeft een bagagekoffer van 550 dm3. Het motorenaanbod gaat van een zuinige 1,9-liter diesel van 47 kW/64 pk, langs de turbodiesel met katalysator van 55 kW/75 pk en de viercilinder benzinemotoren van 1,8-liter (66 kW/90 pk) en 2-liter (85 kW/115pk) tot de buitengewone 2,8-liter VR6 met een vermogen van 128 kW/174 pk. Het topmodel in het gamma is de VR6, gevolgd door de sportieve versie GT. De GL is de luxeversie, en de CL is de basisuitvoering met een volledige en funktionele uitrusting. Alle Vento's hebben getinte ruiten, een vijfversnellingsbak, stuurbekrachtiging en een asymmetrisch gedeelde neerlegbare achterbank, plus eentoerenteller, banden met laag of extra-laag profiel en een stof- en pollenfilterin de luchtverversingsinstallatie.Een kompleet nieuw instrumentarium informeert de bestuurder over snelheid, toerental, het uur, het brandstofniveau en de temperatuur van de koelvloeistof. Op de wijzerplaat van de kilometerteller geeft een elektronische display met vloeistofkristallen niet alleen de totale en de tussentijds afgelegde afstand weer, maar ook het tijdstip waarop de auto voor een onderhoudsbeurt naar de garage moet. Die aanduiding verschijnt gedurende enkele sekonden wanneer het kontakt wordt aangezet (maar de motor nog niet gestart is) in plaats van de kilometerstand. Als er geen onderhoud noodzakelijk is wordt dit aangeduid met de vermelding IN00. Wordt het tijd voor een onderhoudsbeurt dan begint een van de volgende aanduidingen te knipperen : DEL (motorolieverversing), IN 01 (onderhoud) of IN 02 (onderhoud met bijkomende werken). Eens het onderhoud gedaanmoet de aanduiding op nul gezet worden. Het eerste onderhoud voor alle modellen met benzinemotor vindt plaats na één jaar of 15.000 km. Bij dieselmodellen hoeft de cilinderkop niet meer nagespannen te worden na 1.000 km;pas bij kilometerstand 7.500 moet de zelfontbrander naar de garage.Nieuw van opvatting is ook de gekombineerde schakelaar voor de lichten. De bediening van de mistlichten werd geïntegreerd met de bediening van de stand- en dimlichten. De luchttoevoer voor verwarming en ventilatie kan worden afgesloten bv. wanneer men in een tunnel rijdt met hoge koncentratie van uitlaatgassen, en het systeem bevat een stof-en pollenfilter die 50 tot 90 procent van de stofdeeltjes - al naargelang hun grootte - en praktisch alle pollen tegenhoudt, wat biezonder interessant is voor hooikoortspatiënten.Alle Vento's hebben een bestuurderszetel die ook parallel in de hoogte regelbaaris.De kofferklep die reikt tot op bumperhoogte geeft toegang tot de bagageruimte (550 dm3) die door het neerleggen van een deel of van geheel de achterbank modulair vergroot kan worden tot 885 dm3. De scharnieren met dubbele artikulatie zijn zo aangebracht dat ze bij het sluiten de bagage niet kunnen beschadigen. Nieuw is ook dat de leuningen van de achterbank met een sleutel kunnen vergrendeld worden, waardoor het onmogelijk wordt gemaakt vanuit het interieur in de koffer te geraken.De mogelijkheid om de Vento uit te rusten met een airbagsysteem voor bestuurder en passagier (optie vanaf modeljaar 1993) vormt het summum van wat men inzake passieve veiligheid kan bieden en wat in de huidige stand van zaken kan verwezenlijkt worden, dit in kombinatie met de reeds bekende voorzieningen als een vormvast interieur (veiligheidskooi), geprogrammeerde kreukelzones voor en achter, vangreels in de deuren en veiligheidsgordels. Als dusdanig beantwoordt de Vento nu al aan de veiligheidsvoorschriften die eind 1994 in de Verenigde Staten van kracht worden. Door deze wet moeten alle voertuigen slagen in een zijdelingse crash-test waarbij een verplaatsbare "stormram" met een snelheid van33,5 mph (54 km/u) tegen het stilstaande voertuig beukt. De Vento doorstond ookmet sukses de frontale crash-tests bij 30 en 35 mph (48 en 56 km/u). Hij behaalde tevens uitstekende resultaten bij de offset-crash (waarin de auto die 50 procent verplaatst is uit de as van het blok) er met 55 km/u tegenaan botst. De offset-crash, waarmee de vervorming van de binnenruimte, de belasting van de dummy's ofte ledepoppen, de kracht die nodig is voor het openen van de deuren, en de mogelijkheden voor het bergen van de inzittenden worden nagegaan, is de meest realistische weergave van een mogelijke frontale botsing.Het onderstel van de Vento kombineert modern komfort en een hoog veiligheidniveau. De stuurbekrachtiging, in serie op alle modelvarianten, evenals de beproefde oplossingen zoals de voorwielaandrijving door de overdwars geplaatste motor, de voortrein met veerpoten en onderliggende triangels, de achtertrein in U-vorm met koppel- en reaktiearmen en spoorkorrigerende lagers vormen hiervoor de beste garantie. De GT- en VR6-versies hebben een zogeheten "plus-onderstel" met stroevere vering en demping, dat 2 cm lager ligt, schijfremmen heeft voor en achter met ABS en loopt op lichtmetalen 15-duims wielen geschoeid met extra-laagprofielbanden . Op de VR6-versie zit bovendien een elektronische differentieelvergrendeling.Recyclage en milieuzorgDe nieuwe Golf heeft het pad geëffend voor de volledige recyclage van auto's. Bij de Vento wordt deze filosofie konsekwent voortgezet. Het systeem van recyclage en hergebruik van stalen platen is voor honderd procent funktioneel. Evenzeer is dit het geval voor de gebruikte non-ferro metalen. Ook batterijen zijn volledig in de recyclage vervat. Wat de kunststoffen betreft is men aardig op weg om alle onderdelen te recycleren. In feite wordt er geen enkel kunstofmateriaal meer gebruikt als er hiervoor geen milieuvriendelijke recycleermethode bestaat. Milieubescherming bij de Vento stopt niet bij het recycleren van materialen uit toekomstige oude auto's. Ook de recyclage in de produktie maakt er deel van uit. In de fabrieken van Wolfsburg (waar de Vento gebouwd wordt) en Braunschweig doet Volkswagen vanaf de produktiefase aan interne recyclage van kunststofonderdelen. Hier bereikt bv. het hergebruik van kunststof gietstukken bijna de 100 procent-grens. In Wolfsburg werd ook 1 miljard DM geïnvesteerd in een nieuwe lakinstallatie waar de modernste technieken worden toegepast. Ruim een kwart van die investering ging naar maatregelen voor de milieubescherming. In het nieuwe lakproces worden met water verdunde grond- en vulverf, een lak op basis van water, en finaal een oplosmiddelarme transparante twee-komponentenlak aangebracht. Het resultaat hiervan is een met 75 procent verlaagde emissie van oplosmiddelen bij het aanbrengen van de grondlaag, 90 procent minder toxische produkten voor de vulverf en een vermindering met 80 procent van de emissie vanoplosmiddelen bij het aanbrengen van de eerste laklaag en de dek-laklaag. Daarbij komt nog dat werd afgezien van het gebruik van loodhoudende kleurstoffenvoor de speciale kleuren van de Vento.MFSOnderschriftenA-VW Vento, een klassieke vijfzitter met ruime bagagekoffer, komt einde januari op de marktB-Instrumentenbord van de Vento. De bestuurder wordt "elektronisch" ervan verwittigd dat het tijd is voor verse olie of een