Advertentie
Advertentie

Objectif (Camouflage)

Met The Big Show bracht het NICC in Antwerpen het voorbije jaar drie belangwekkende thematische tentoonstellingen, opgezet rond het thema globalisering. Thematentoonstellingen zijn vaak oninteressant omdat ze een theorie of statement als uitgangspunt nemen en daarbij werken zoeken die de theorie kunnen illustreren. The Big Show had een andere aanpak: op enkele uitzonderingen na werd vooral gedacht vanuit de kunstwerken zelf. Naast curator Wim Peeters was ook Philippe Pirotte betrokken bij dat concept. Pirotte doet in de tentoonstelling Objectif (Camouflage) een gelijkaardige denkoefening in de Brusselse ruimte Ccasa-Ccawa satellite center of contemporary art of Southern and West Africa, zij het op kleine schaal.Curator Pirotte vertrok bij het opzetten van zijn tentoonstelling vanuit het videowerk Funk Lessons van Adrian Piper (USA), een kunstenares die ook in The Big Show een vooraanstaande plaats innam. Piper begon met haar project in 1983 vanuit een wat naïef en idealistisch uitgangspunt. Onder het motto White People Can Dance leerde ze enkele blanke studenten uit Berkeley dansen op funk, populaire Afro-Amerikaanse muziek met roots in de Afrikaanse tribale muziek. Deze performance visualiseert, zeker bijna twintig jaar na datum, volgens Pirotte de manier waarop verschillende bevolkingsgroepen elkaar bekijken en toenadering zoeken tot elkaar. Hij focust op de blik waarmee cultuurgebonden fenomenen opgepikt worden.Die wederzijdse blik tussen mensen uit verschillende culturen staat centraal staat in de tentoonstelling, maar ook het exotisme en de ontoegankelijkheid die daarbij manifest aanwezig zijn. Naast Piper geeft ook de jonge Antwerpse kunstenares Vanessa van Obberghen met haar Waxale Installation een omvattend beeld van dit fenomeen. Centraal in deze installatie staat een sculptuur waarin twee monitoren tegenover elkaar worden opgesteld. Ze tonen afwisselend de woorden: Why are you looking at me? Because you are looking at me Never Mind. Een verwijzing dus naar de communicatiebehoeftes én -stoornissen tussen verschillende culturen.Tegenover deze twee kernwerken worden enkele fluogele madonnafiguren (multiples) van Katharina Fritsch getoond. Deze sculpturen worden in de tentoonstelling geïntegreerd als iconen van de westerse cultuur. Omdat het gaat om multiples wordt tegelijk dat unieke icoon onderuitgeschopt. Tot slot worden in de tentoonstelling nog nieuwe werken van Carla Arocha (Venezuela) en van de Antwerpse kunstenaar Marco Jacobs getoond. Ze cirkelen zowat rond de kern van de tentoonstelling heen en versterken het geheel, maar zijn minder noodzakelijk. Arocha brengt de serie Startled, die speciaal voor deze expositie werd geconcipieerd. Acht spiegelende oppervlakken waarop kleurrijke cirkels werden aangebracht worden in een frame gespannen. De serie duidt aan dat de voyeur net niet datgene kan zien dat hij wil zien, namelijk zichzelf als object van verlangen. Marco Jacobs brengt fotografisch werk waarin close-ups worden getoond van materiële structuren. De fotos vertellen geen verhaal, maar wekken nieuwsgierigheid op en sturen de blik naar het onbekende. In dat opzicht hebben ze in dit tentoonstellingsconcept een betekenis.De kleine tentoonstelling die Pirotte hier neerzet is bijzonder interessant, niet omdat hier nu zon uitzonderlijk fascinerende kunstwerken worden getoond, maar omdat minstens een poging wordt ondernomen om een intelligente concepttentoonstelling samen te stellen. Curator Pirotte gaat daarbij terug naar de betekenis van het kunstwerk en schuwt de analyse niet. Net op dat punt schieten te veel grotere groepstentoonstellingen deze dagen ernstig te kort.Objectif (Camouflage)tot 27 januari in Ccasa-Ccawa, Koninklijke Prinsstraat 37, 1050 Brussel. Open van woensdag tot zondag van 14u tot 20u. Tel.: 02/502.01.17.Limburg privéHet Hasseltse CIAP (voluit Culturele Informatie en Actueel Prentenkabinet) bestaat 25 jaar. Het centrum heeft altijd een belangrijke rol gespeeld (en doet dat nu nog) in het hedendaagse beeldende kunstleven in Limburg. Om een en ander te vieren werd de voorbije herfst in het Hasseltse Provinciaal Museum de tentoonstelling Het versluierd beeld georganiseerd, met schilderijen rond het werk van Luc Tuymans, Bert de Beul, Marc Vanderleenen en anderen. Tot 6 januari is in het Cultureel Centrum Hasselt nu het tweede deel van de jubileumviering te zien: Hedendaagse kunst in Limburgse privé-verzamelingen. Ze biedt werk van 25 Belgische kunstenaars uit het bezit van evenveel Limburgse verzamelaars. Bij de kunstenaars onder meer Guillaume Bijl, Marcel Broodthaers, Bert de Beul, Raoul de Keyser, Fred Eerdekens, Jan Fabre, Panamarenko, Roger Raveel en Johan Tahon.Tot 6 januari in het Cultureel Centrum Hasselt, Kunstlaan 5. Inlichtingen: 011/22.99.33.Samenstelling: Els ROELANDT