Okselfris kopen, een voetbal krijgen

(tijd) - Ambush marketeers, zo noemt men de firma's die net iets meer doen dan ze mogen met betrekking tot een evenement of een persoon. Zij rekenen op een vast scenario: eens het evenement gestart, heeft de organizatie het te druk om alle inbreuken te registeren en de rechtsprocedures in gang te zetten. Na het evenement heeft de organizatie in de eerste plaats oog voor de kassa. Als die afrekening is gemaakt, wordt de tijdelijke vereniging gewoon opgeheven.In België moet de voetbalbond zelf waken over de rechten van zijn partners. In mei trok de sekretaris-generaal meer dan één weekend langs de benzinestations om ongeoorloofde akties te registreren. Dat was niet overbodig. Philippe Wauters van Fina: 'De kannibalizatie begon met Q8, dat twee maanden geleden een aktie voerde onder het motto 'hef het glas op onze Rode Duivels'. Later kwam daar nog 'Go to the USA bij' met een ballenaktie. Daar heeft de bond tegen gereageerd, maar het probleem is dat die akties altijd maar heel kort duren. Momenteel is er Texaco dat gebruik maakt van het begrip 'WK voetbal in de USA', wat jammer genoeg noch internationaal noch nationaal beschermd is. Ook Seca heeft zich al op dat terrein gewaagd.'