Advertentie
Advertentie

Omega Pharmabevestigt jaarprognose

(tijd-nieuwslijn) - De farmaverdeler Omega Pharma zag in het tweede kwartaal van 2003 de omzet met 25 procent stijgen tot 189,7 miljoen euro. Dat is iets boven de gemiddelde prognose van de analisten die op 188 miljoen euro tipten. De brutowinstmarge steeg tot 49,5 procent. Analisten vreesden dat de winstmarge zou dalen door de hogere uitgaven voor marketing en personeel. De netto courante winst per aandeel ligt iets hoger dan een jaar eerder, zegt Omega Pharma. Een concreet cijfer volgt op 15 september. Volgens Omega Pharma groeien alle afdelingen voor zowel professionelen als consumenten sterker dan de markt. De interne groei lag in het eerste halfjaar op 11 procent terwijl de markt met 2,5 procent groeide. De omzet voor het vitamineproduct Davitamon steeg met 60 procent tot 9,7 miljoen euro. Davitamon is het merk dat Omega Pharma naar voren schuift in de wielersponsoring via de ploeg Quick-Step/Davitamon. Omega Pharma gaf 2 miljoen euro uit voor die sponsoring. Voor de consumentenafdeling in Belgie begon het tweede kwartaal zwak, maar juni was goed. De omzet ging er 20 procent hoger tot 36,4 miljoen euro. Dezelfde afdeling noteerde in Frankrijk een 22 procent hogere omzet van 53,9 miljoen euro. In de rest van Europa groeide de consumentenafdeling met 20 procent tot 37,7 miljoen euro. Duitsland en het VK bleven onder de verwachtingen. In de VK was het pond de spelbreker. De tandartsafdeling Omega Dental boekte een 48 procent hogere omzet van 21,3 miljoen euro. De business-to-business apotheekdivisie boekte 21,4 miljoen euro omzet en OmegaSoft 5,2 miljoen euro. De prognoses voor 2003 blijven overeind. Omega Pharma mikt op 733 miljoen euro omzet en 2,75 euro netto courante winst per aandeel.