Advertentie
Advertentie

Omzet Armani rondt kaap van 1 miljard euro

MILAAN (afp) - De Italiaanse kledinggroep Giorgio Armani behaalde in 2000 een omzet van meer dan 1 miljard euro. Dat is een stijging van 20 procent in vergelijking met het jaar voordien. Voor dit jaar verwacht het designerslabel een omzetstijging van 25 procent ondanks de groeivertraging van de economie in de VS. De VS waren in 1999 goed voor 34 procent van de groepsomzet. De groep drukt ook de maandenlange speculaties over een mogelijke beursgang van Armani en over een strategische alliantie de kop in. Wij zijn ervan overtuigd dat onze strategie om Armani uit te bouwen als een onafhankelijke modegroep die alle aspecten, vanaf het ontwerp over de productie tot en met distributie en verkoop, controleert, bewezen heeft succesvol te zijn, aldus de groep. HongkongDe voorbije jaren investeerde Armani veel geld om uit te groeien tot een stevig verticaal geïntegreerde groep. Vorig jaar nog sloot de groep een joint venture met Vestimenta voor de productie van de mannen- en de vrouwenlijnen onder het Armani-label. Armani wil niet alleen de productie controleren, de groep is er eveneens op uit het volledige verkoopsapparaat in eigen handen te krijgen. Gisteren maakte de groep nog bekend dat ze drie winkels van de vier waarin Armani in Hongkong te koop is, heeft gekocht. Daarnaast zoekt de groep in Hongkong naar een locatie voor de verkoop van de vorig jaar gelanceerde homewearcollectie. De door Armani gekozen monomerkstrategie verschilt opmerkelijk van die van de andere Italiaanse modehuizen. Prada bijvoorbeeld bouwt een portefeuille van luxemerken uit. De voorbije jaren verwierf het Helmut Lang, Jil Sander en Fendi. Tegelijkertijd is Prada van plan in het voorjaar 25 procent van de groep naar de beurs te brengen. Ook Gucci trekt de kaart van een multimerkengroep. Gucci mag zich ondertussen de eigenaar noemen van het schoenenlabel Sergio Rossi en van het Franse mode-icoon Yves Saint Laurent.