Advertentie
Advertentie

Ondanks recessie groeit Japanse drang naar merkproducten

TOKYO (IPS) - Hoewel hun land de ergste recessie kent sinds de Tweede Wereldoorlog, hebben de Japanners hun hang naar merkproducten niet verloren. Sterker nog, de vraag naar dure luxemerken als Louis Vuitton, Cartier en Chanel blijkt alleen maar toegenomen te zijn. Tweedehandszaken, maar ook de namaakindustrie varen er wel bij.De werkloosheid in Japan heeft door de financieel-economische crisis in Azië een naoorlogse recordhoogte van 4 procent bereikt. Voor 1999 wordt een negatieve economische groei van 2 procent verwacht. Buitenlandse analisten verwijten de Japanners te hoge spaarquota en een armzalige consumptie. Om de bevolking te stimuleren geld uit te geven in plaats van het op te potten, en om tegemoet te komen aan de internationale druk, heeft de Japanse regering een aantal consumptiebevorderende maatregelen voorgesteld: belastingverlaging en de toekenning van aankoopcoupons ter waarde van 180 dollar aan bepaalde segmenten van de bevolking. Tegelijk probeert de regering de overheidsinvesteringen, bijvoorbeeld in openbare werken, op te voeren.