Onder constructie

Als televisieverslagen van het Iraakse front meer gaan lijken op uitvergrote QuickTime-filmpjes dan op echte televisiereportages, dan rijst de vraag of je niet beter af bent met het internet. Enkele enthousiaste programmeurs ontwikkelden hun eigen software om tv te kijken zoals ze surfen en noemden het Tapestry. In tegenstelling tot het kijkkastje, waar de informatie in een voorafbepaalde volgorde en in een exclusieve richting (van de producent naar de kijker) gaat, komen de beelden en teksten hier in een volgorde naar keuze kijken op maat. Maar er is meer, want de programmeurs bouwden ook een mogelijkheid in om nieuwe beelden en teksten toe te voegen en on line te zetten. Of om met het beschikbare materiaal hun eigen verhaal te maken. Tweerichtingsverkeer dus, van de producent naar de kijker en terug.Tapestry is een manier van vertellen die berust op samenwerking. Het herwerkt tv op maat van de menigte de multitude die Franse en Angelsaksische filosofen aanwijzen als motor van de nieuwe alternatieve beweging. Het is de meest recente stap in de ontwikkeling van de tactische media die begon in het post-89-tijdperk. Na het vallen van de Berlijnse muur en het einde van het communisme het laatste grote verhaal van de moderne tijden gingen individuen op zoek naar alternatieve vormen om verhalen te vertellen en te construeren. Het resultaat was een steeds grotere verzameling van verhalen die nooit af zijn, vol ideeën die eeuwig onder constructie zijn. Een lange aanloopfase bracht de tactische media in een stroomversnelling na de protesten tegen de Wereldhandelsorganisatie in 1999 in Seattle.Daar werd voor het eerst duidelijk dat er, naast de regerings- en bedrijfsleiders aan de top, een massale beweging klaarstond van duizenden individuen met kleine alternatieven voor grote problemen. Achter de duizenden proteststemmen in de straten van Seattle en Genua staat een netwerk van tactische media. Sommigen gaan zelfs zover om de tactische media de enige echte realiteit te noemen van de menigte. Geen mobilisatie zonder tactische media, luidt het. Geen volk op straat zonder ideeën in cyberspace.Als alternatieve nieuwssites als Indymedia.org het rechtstreekse gevolg waren van de protesten in Seattle, dan was de explosie aan veel persoonlijker weblogs (internettaal voor webdagboek) na 11 september 2001 de volgende stap in het nieuwe activisme. Algauw werd duidelijk dat de menigte niet wilde volgen in de oorlogsretoriek van de Amerikaanse president, George Bush en konsoorten, die de wereld wilden laten kiezen tussen de vrijheid van de VS of de dictatuur van Osama bin Laden. In plaats van mee te marcheren in dat dualisme, gevoed door de emoties van het moment, werden beide fundamentalistische houdingen afgewezen en koos men voor nieuwe nuances die men samen moest uitvinden.Tapestry verenigt het beste van beide werelden. Losjes georganiseerd zoals de Indymedia-sites wordt veel basismateriaal aangebracht door professionele film- en televisiemakers. Dat materiaal werkt als een smaakmaker voor de bezoekers, onder wie ongetwijfeld vele bloggers (de auteurs van de weblogs), die er zelf nieuw materiaal aan toevoegen of er hun persoonlijke versie uit distilleren. Momenteel maken drie webprojecten gebruik van de Tapestry-software. Een daarvan is Wastun.org, een Duits project dat gelijktijdig gelanceerd werd met een reeks uitzendingen over het nieuwe activisme op de Duits-Franse cultuurzender Arte. Die uitzendingen vormden de basis voor de site. Daar kunnen bezoekers de hele uitzending of fragmenten opnieuw bekijken. Dankzij de Tapestry-software konden er teksten aan toegevoegd worden die als een hypertekst verbonden zijn met het originele beeldmateriaal.De titel van het project, Wat te doen?, komt van de vraag die Lenin zich stelde bij de aanvang van de Russische Revolutie. Het antwoord was toen zeer duidelijk en eenduidig: het communisme. Vandaag zijn er vele mogelijke antwoorden op deze vraag. In de uitzendingen op Arte kwamen er verschillende aan bod. Die van de nieuwe sociale beweging, van de andere globalisering, van het nieuwe activisme, enz. Op de website komen er nog veel meer bij. In de vier uitzendingen voor Arte komen enkele hoofdrolspelers aan bod, zoals Michael Hardt en Antoni Negri, auteurs van Empire, het lijfboek van de andersglobalisten. Ook vele rechtstreeks betrokkenen, zoals werknemers in sweatshops in Los Angeles, sans-papiers in Seattle, activisten in Frankfurt of Genua komen erin voor. De uitzendingen kunnen integraal op de site bekeken worden, maar fragmenten kunnen ook opgevraagd worden via een zoekmachine of via links in de teksten die achtergrondinformatie leveren bij de videos.Florian Schneider, een van de initiatiefnemers van wastun.org, en Luuk Bouwman, maker van tropisms.org, een Nederlandse videolog (een weblog met videobeelden) met wereldwijde vertakkingen, lichten hun werk toe tijdens een bijeenkomst in Brussel op zaterdag 12 april bij City Mine(d), Kartuizersstraat 43 afspraak om 14 uur.www.wastun.orgOnder constructie (2)Vele ideeën die aan bod komen op wastun.org werden en worden voortdurend verder uitgewerkt en aan de snel veranderende realiteit getoetst door redactieleden van het Franse tijdschrift Multitudes. Het tijdschrift, dat in 2000 werd opgericht en in belangrijke mate heeft bijgedragen aan de discussie die Michael Hardt en Antoni Negri lanceerden in Empire, heeft nu ook een eigen website met alle teksten van de al verschenen nummers. Dat levert een keur aan kritische teksten over biopolitiek, Spinoza, de nieuwe economie, het internet, de nieuwe sociale bewegingen, Europa, hedendaagse kunst, politieke filosofie, hackers, de oorlog, de cinema, feminisme...Op de site staan naast de gepubliceerde teksten ook enkele originele versies, soms zelfs langere versies, andere vertalingen, voorbereidende debatten of onuitgegeven teksten. Een lijst met internetadressen leidt naar verwante sites over filosofie, cybercultuur en verschillende vormen van activisme.http://multitudes.samizdat.net/ Onder constructie (3)Binnenkort komt Multitudes naar het Paleis voor Schone Kunsten op uitnodiging van de Brusselse filosoof Dieter Lesage. Hij organiseert eind april een debat over de menigte tegen de oorlog. De stelling van Lesage is dat de wereld ingrijpend veranderde sinds 15 februari 2003. 11 september 2001 was een mokerslag tegen het Imperium, maar betekende ook een hapering in de antiglobaliseringsbeweging en leidde uiteindelijk en paradoxaal genoeg naar een tijdelijke versterking van het Imperium toen de VS wereldwijd partners vonden voor hun nieuwe coalitie tegen het terrorisme. Op 15 februari 2003 kwam de Menigte echter weer helemaal terug, massaler als ooit tevoren. In meer dan 600 steden kwamen die dag miljoenen mensen op straat tegen de unilaterale oorlog van de Amerikanen.Op 26 april debatteren redactieleden van Multitudes in Brussel over die eerste globale Februarirevolutie. Het debat vindt plaats in het kader van revolution/restoration. Dat project is de nieuwste fase waarin het Paleis zichzelf een nieuwe functie wil toekennen in het Brusselse en het Europese hedendaagse kunstgebeuren. Momenteel nemen de jonge kunstenaars Nico Dockx en Christophe Terlinden de ruimtes van het Paleis onder handen en er is een website waarop u het hele proces kan volgen. De transformatie van het gebouw, maar ook debatten over het PSK, over Brussel en over Europa worden hier uitgewerkt. Op de website staat ook meer informatie over het Multitudes-project waarmee Dieter Lesage een eigen invulling wil geven aan het de nieuwe wind die waait door het Paleis dat zich sinds kort trouwens Bozar noemt. http://www.revolutionrestoration.be Onder constructie (4)De Guerrilla Performance Locator is een internetkaart van de Britse kunstenaars-activisten Leslie Hill en Helen Paris. Met het initiatief plaatsen ze het actuele activisme in een historische context. Ze vertrekken van de suffragettes die aan het begin van de eeuw de straten optrokken om hun eisen voor vrouwenstemrecht kracht bij te zetten. Door op de kaart (van de wereld, van Groot-Brittannië of van Londen) plaatsen aan te klikken komen historische en actuele acties door elkaar op het scherm. Bovendien kunnen bezoekers er eigen acties aan toevoegen. Het project maakt deel uit van Shooting Live Arts, waarmee de Britse openbare omroep de performancekunsten en nieuwe media dichter bij elkaar wil brengen.http://www.bbc.co.uk/arts/shootinglive/hillparis/index.shtml Samenstelling: Pieter VAN BOGAERTVoor de jongens Het patriottisme van de Amerikanen kent geen grenzen. Veertig jaar geleden stuurden ze nog echte gogogirls naar het Vietnamese front. Bij de nieuwe oorlogstechnieken hoort ook een nieuwe ontspanningsstrategie. Een bekend Amerikaans mannenblad besliste zijn nieuwste nummer gratis naar het front te sturen per e-mail. Ondertussen is het internet al toe aan een nieuwe generatie digitale porno voor de thuisblijvers.Met een contextBelangrijk bij het spel van de vleselijke liefde is een inspirerende context. Kunst bijvoorbeeld, dat stimuleert én verzacht de zeden. Zoals men op deze site zo goed weet te illustreren. Maak even abstractie van de lichamen en geniet van de artistieke omgeving.http://www.sourceunlimited.org/dorinel/art_in_sexual_context_menu.html Zonder lichamenDe grafische truukjes die men met een programma als Photoshop kan toepassen zijn niet vreemd aan de prikkelende plaatjessites. Wat er te veel of te weinig is aan een lichaam wordt met een muisklik aangepast. Op deze site werd vrij drastisch gephotoshopt.http://whitelead.com/jrh/ISPs/index.html De ultieme ingangDe Britse kunstenaar Marc Garret doet het met computers. In [HaRdWaRe] toont hij binnenkant van zijn favoriete instrument, de virtuele ruimte die normaal gezien goed verborgen wordt gehouden voor andere gebruikers. http://www.furtherfield.org/mgarrett/hardware/index.htm