Onderling geruzie werpt smet op toeristische sector

(tijd) - De georganiseerde reissector is de voorbije zomer met 12 procent gegroeid en is nu goed voor een kwart van de totale vakantiemarkt. Dat zonnige nieuws, dat op de 22ste Brussels Travel Fair (BTF) werd bekendgemaakt, werd evenwel volledig overschaduwd door interne ruzies waarbij de touroperators, leden van ABTO, en de Vlaamse reisagenten, via de VVR, zich als belangrijkste protagonisten opstelden.Eerst het goede nieuws. De 37 ABTO-leden, goed voor 90 procent van de georganiseerde reismarkt, telden de voorbije zomer twaalf procent meer klanten. De bestemmingen die het meeste vooruitgang boekten waren Tunesië (30%), Turkije (25%) en de verre bestemmingen. Onder die laatste blonken vooral de Caraïbben uit (+44%) en - op een lager volume - Afrika (+50%). De Verenigde Staten zouden daarentegen met 23 procent zijn gedaald, een cijfer dat door sommige actoren uit de sector overigens op wenkbrauwgefrons werd onthaald. Dezelfde scepsis betrof het groeicijfer van drie procent voor de citytrips. Twee van de drie marktleiders (Sunair en All Seasons) pakten in dit segment eerder al uit met percentages boven twintig procent. Voor het aan de gang zijnde winterseizoen noteert ABTO tot nog toe een groei van liefst 25 procent voor de zonnige bestemmingen en 18 procent voor de wintersportvakanties.