Advertentie
Advertentie

'Ons logistieke hart mag geen infarct krijgen'

'Ik was blij toen ik Vlaams minister van Economie Van Rompuy recentelijk hoorde zeggen dat Vlaanderen het logistieke hart van Europa is geworden', zegt Liliane de Wilde, secretaris-generaal van de Vlaamse wegvervoersfederatie SAV. 'Maar als we met alle betrokken instanties niet vlug rond de tafel gaan zitten om een oplossing te zoeken voor het mobiliteitsprobleem, dreigen we een hartinfarct te krijgen en zal dat hart stilvallen. Zonder structurele maatregelen zit ons landje over twee jaar vol en zijn we de voorsprong kwijt die we hebben ten opzichte van Nederland. De overheid moet de verladers stimuli geven om de problemen van de transporteur mee te helpen oplossen', aldus De Wilde. Ze is ervan overtuigd dat flexibelere werktijden in bedrijven een deel van het mobiliteitsprobleem in België kunnen helpen oplossen.Om de mobiliteit in ons land, en dus de werkomstandigheden van de transporteur, te verbeteren ijvert De Wilde voor een betere benutting van de bestaande wegeninfrastructuur. Dat kan door vrachtwagens meer buiten de normale werkuren inzetbaar te maken. De Wilde: 'Als wegvervoersfederatie pleiten we voor een zogenaamde 24-ureneconomie waarbij transporteurs kunnen werken tussen 5 uur 's ochtends en 10 uur 's avonds. Voor de meeste transporteurs vormt zo'n uurrooster geen echt probleem. Gezien het toenemende fileprobleem is de wegvervoerder bereid buiten de normale werkuren te werken, omdat alle andere middelen om te rationaliseren zijn uitgeput. Wil hij concurrentiëler werken en minder in de file staan, dan hangt dat af van zijn klanten, de bedrijven.'