Advertentie
Advertentie

Ontastbare materie

De Berlijnse choreografe Sacha Waltz (1963), artistiek leider van Schaubühne am Lehniner Platz, is met twee producties te gast in de Singel. Zweiland (1997) vertrekt vanuit het thema van een verdeeld land en wordt uitgewerkt op een persoonlijk niveau, namelijk gevoelens van dualiteit in relaties tussen mensen. De dansers maken in de voorstelling zelf muziek, brengen volkse gezangen en vertellen legendes. Waltz kent haar performers een grote verantwoordelijkheid toe, wat toelaat te spelen met de menselijkheid van hun capaciteiten.Naast deze kleinschalige productie wordt het recente Körper (2000) getoond, waarin Waltz het lichaam wil denken in een naïeve, vleselijke toestand, vrij van externe invloeden. Ze onderzoekt het lichaam ook in de verschillende contexten van wetenschap, geschiedenis en architectuur. Lichamen tussen droom en schrikwekkende beelden, om iets ontastbaars te materialiseren. Haar expressionisme heeft ook een maatschappelijke inzet: Mensen verlangen niet enkel verbaal, maar ook gevoelsmatig te communiceren. En die gevoelens kan de dans goed overbrengen. Bovendien wordt alles virtueler en weet men nauwelijks nog wat realiteit is. Wie zijn wij, waar zijn wij, wat zijn wij? Dit terugvallen op de materie geeft mensen een aanknopingspunt, en dat is wat zij nodig hebben.Zweiland speelt in de Singel in Antwerpen op 19 en 20 januari; Körper op 24 en 25 januari (info en reservatie: 03/248.28.28).SchimmenspelIn zijn schitterende debuut Continuum werkt de jonge Franse danser Brice Leroux rond perceptie en reductie van ruimte. Ter plaatse gedanst ontstaat een minimaal kader, met een fixatie op lichaam en tijd. De ruimte wordt buiten beschouwing gelaten, het licht gedimd. Op muziek van minimalist Steve Reich zet Leroux een heupdans in, waarin het samengaan van repetitieve dans en muziek leidt tot een mystieke sfeer, een trance. Door beweging en optische effecten onstaat een vloeibaar lichaam, en daarmee een verregaande vertroebeling van de reeds gereduceerde perceptie. Het is een lichaam in een hang naar sacraliteit, dat volledig samenvalt met zijn beperkte palet, louter nuance wordt, als een schimmenspel.De solo en een herwerkte versie van de duetten zijn intussen aangevuld met het nieuwe Gravitations, een duet met David Hernandez dat bij Klapstuk zijn Belgische première kent. Weerom minimale middelen en een abstract verloop: enkele lichtcirkels op de grond, een klankband van Thierry De Mey. Als twee planeten cirkelen beide dansers een halfuur lang rond elkaar, rechtop lopend. Een uitwaaierende reeks figuren is het schijnbaar eenvoudige resultaat, maar het ademt een verbazingwekkende rijkdom een trance die de kijker kan nemen of laten.Continuum en Gravitations duo spelen bij Klapstuk Leuven op 18 en 19 januari (info en reservatie: 016/20.81.33). Op 3 februari is er een voorstelling bij Dans in Kortrijk (056/23.98.55). Drumming solo is op 11 februari te zien op de APAP-night in Rosas Performance Space in Brussel (056/22.89.22).RequiemWim Vandekeybus is al jaren een van de grote namen van de Vlaamse dans, hoewel hij intussen populairder is in het buitenland dan bij ons. Ook zijn laatste productie Inasmuch as life is borrowed, een groots theatraal spektakel over leven en dood, riep heel wat vragen op als de zoveelste doorslag van een bekend recept. Vandekeybus zwelgt in zijn materiaal, hij wil theater, dans, film en muziek, en liefst veel van dat alles in één voorstelling stoppen. Op zich goed voor een bruisend stuk met mooie en wervelende momenten, maar de dans lijdt eronder, en de betekenis is helemaal zoek. De beste spanningsbogen komen van de soundtrack die gitarist Marc Ribot bij elkaar tokkelde met een gelegenheidsgroep. Een zeventien minuten durende herwerking van Requiem for Whats-His-Name is bijvoorbeeld indrukwekkend, al overschaduwt de muziek daar de erg fragmentarische dans.Inasmuch as life is borrowed is te zien in CC Aalst op 18 januari (info en reservatie: 053/73.28.12); op 1 en 2 februari bij dubbelspel in Leuven (via CC Leuven: 016/22.21.13; of via Klapstuk: 016/20.81.33)Samenstelling:Jeroen PEETERS