Advertentie
Advertentie

Ontex verhoogt prijzenin Turkije met 30 procent

(tijd) - Ontex, de producent van hygiëneproducten uit Buggenhout, verhoogt de prijzen van zijn producten in Turkije met 25 tot 30 procent om de sterke devaluatie van de Turkse lira te compenseren. De lira werd tot 30 procent goedkoper. Ontex haalt een groot deel van zijn omzet uit Turkije en hoopt zo de inkomsten op peil te houden.Ontex nam in november de Turkse groep groep Astel Kagilcilik over, een van de plaatselijke marktleiders voor hygiëneproducten. Astel was in 1999 goed voor een omzet van 2,9 miljard Belgische frank. Die omzet maakte 19 procent uit van de 15 miljard frank omzet die Ontex in 1999 maakte. Intussen is door een expansie van de groep het Turkse belang afgezwakt. Gedelegeerd bestuurder Bart van Malderen bevestigt dat Ontex dit jaar afstevent op een omzet van 27 miljard frank. Van Malderen zegt er niet bang voor te zijn de prijzen in Turkije zo sterk op te voeren. Hij is er van overtuigd een eventuele dalende verkoop van zijn hygiëneproducten in Turkije te kunnen compenseren door een verhoogde uitvoer vanuit Turkije naar landen als Tsjechië en Bulgarije.We hebben de situatie in Turkije onder controle en zullen niet voor verrassingen staan. De invloed op omzet en op de bedrijfswinst door de devaluatie van de Turkse lira zal minimaal zijn, verzekert Van Malderen. Eerder deze week bracht de Amerikaanse reus Procter & Gamble, de grote concurrent van Ontex, een winstwaarschuwing. Van Malderen zegt nadrukkelijk dat dit voor Ontex niet hoeft, omdat de prijsverhoging van zijn producten de devaluatie voldoende compenseert. VDB