Advertentie
Advertentie

Onweerswolken boven uitgeverijen

Wolters Kluwer, de grootste uitgever van wettelijke en fiscale publicaties, zag de winst, exclusief de verkochte divisies, in het eerste halfjaar 50 procent terugvallen. Vooral de internetinvesteringen blijven zwaar op het budget wegen. In 2001 deed Wolters Kluwer in het eerste halfjaar 13 overnames. De overnames betroffen bijna allemaal softwarebedrijven en geen traditionele uitgeverijen. Volgens algemeen directeur Pieterse zal het bedrijf in 2002 bijkomend 250 miljoen euro investeren om meer producten on line te verkopen. Volgend jaar al moeten deze investeringen de winst 10 procent hoger duwen. Ook plant Pieterse nieuwe overnames. Heel wat bedrijven in de sector zijn te koop tegen aanvaardbare prijzen. Bij die bedrijven is een hoop kennis en vaardigheid aanwezig, zei Pieterse. Wolters Kluwer gaat dus steeds meer de kant op van IT en automatisering.De resultaten die Wolters via de elektronische activiteiten behaalt, zijn daar niet vreemd aan. In het eerste halfjaar verdubbelden de internetverkopen tot 175 miljoen euro, wat neerkwam op 10 procent van de totale omzet. Wolters verwacht dat de internetverkopen in 2001 tot 350 miljoen euro zullen oplopen. Alle elektronische activiteiten beliepen in het eerste halfjaar 26 procent van de totale omzet. Voor geheel 2001 verwacht de uitgever een omzet uit elektronische activiteiten van 1 miljard euro. Wolters streeft naar een groei van zowel de omzet als het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening voor amortisatie van goodwill van 10 procent in 2002. Gezien de huidige resultaten is dit een behoorlijk ambitieuze doelstelling. Algemeen directeur Robert Pieterse stelt zijn pensioen, dat oorspronkelijk gepland was in september 2002, uit om de internetstrategie van de onderneming voort te zetten. Vorige week had ook Reed Elsevier, de grootste uitgever van wetenschappelijke tijdschriften, meegedeeld dat de winst in het eerste halfjaar met 30 procent was teruggevallen. De daling is te wijten aan toegenomen kosten verbonden aan overnames en business-to-business publicaties. Ook Reed Elsevier investeert zwaar om de internetverkoop te doen stijgen. Elsevier verwacht in de laatste maanden van 2001 beterschap en wil in 2001 een stijging van de winst per aandeel met 10 procent realiseren. Vooral de overname van Harcourt moet de winstcijfers hoger duwen. Verder is het de vraag in hoeverre de slabakkende advertentiemarkt roet in het eten kan gooien. Elsevier genereert 20 procent van de omzet uit advertentie-inkomsten. Wolters Kluwer ondervindt minder last van de terugval in de advertentiemarkt aangezien slechts 5 procent van de omzet afhankelijk is van advertentie-inkomsten. Ondertussen worden de signalen uit de reclamesector steeds dreigender. De Franse advertentiegroep Publicis verwacht in het tweede halfjaar geen verbetering van het advertentieklimaat. Ook Cordiant Communications, de nummer negen in de advertentiesector, verwacht geen verbetering binnen het jaar. Naar aanleiding daarvan zal de groep nog meer jobs elimineren dan de 400 jobs, of 4 procent van het personeel, die al gesneuveld zijn in het eerste halfjaar. Naar eigen zeggen zal Cordiant niet uit de rode cijfers geraken voor 2004, een jaar later dan gepland. Aandelen van Cordiant verloren sinds begin dit jaar meer dan 40 procent. Publicis was deze week een van de grootste dalers in de mediasector. PVM