Advertentie

Ook DRI voorspelt inkrimping Europese automarkt

(tijd/bloomberg) - Het blijft maar onheilspellende prognoses regenen in verband met de evolutie van de automarkt. Het Britse onderzoeksbureau DRI verwacht dat de autoverkopen in West-Europa en Noord-Amerika in de komende twee jaar zullen teruglopen. Voor Latijns-Amerika en Azië zien de vooruitzichten er al evenmin schitterend uit. West-Europa zal 1998 wel afsluiten met een recordverkoop van circa 14,1 miljoen auto's, een stijging met 4,9 procent tegenover 1997.De onderzoekers van DRI pronostikeren dat de West-Europese automarkt volgend jaar met 2 procent zal inkrimpen. In het jaar 2000 zal de klad er blijven in zitten. Voornaamste oorzaken van de dalende verkoop zijn volgens DRI de stopzetting van de overheidspremies in Italië en een anticyclische inzinking in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien zal het consumentenvertrouwen verder afnemen, wat vermoedelijk ook de verkoop zal drukken.

'We zijn vooral bezorgd over Spanje, Portugal en Ierland. In die landen kunnen de goede economische prestaties en de noodzaak om de rente te verlagen - in de lijn van wat er gebeurt in andere EMU-landen - leiden tot een oververhitting van de economie', zegt Philippe Houchois, autoanalist bij DRI. 'De betrokken regeringen zullen dan nog alleen via hun fiscale politiek kunnen proberen de inflatie in de hand te houden en zouden in de verleiding kunnen komen om bijkomende belastingen op de autoverkoop in te voeren. Het gevolg daarvan zou zijn dat de verkoop van nieuwe wagens meteen zakt omdat de consumenten hun oudere voertuigen langer zullen houden.'

DRI denkt dat 1999 met name voor autofabrikanten met grote investeringen in Zuid-Amerika een lastig jaar kan worden. Groepen als Volkswagen en Fiat profiteerden tot nu toe nog van de sterke vraag in West-Europa en Noord-Amerika. Wanneer de vraag zowat overal begint te dalen, zullen bepaalde constructeurs hun expansieplannen in een regio als Latijns-Amerika misschien herzien.

Opvallend is dat DRI voor Oost-Europa nog wel goede verkoopcijfers voorspelt voor 1999. Uitzondering is Rusland, waar volgend jaar een daling van de verkoop met 7 procent verwacht wordt. Dit jaar zullen er amper 2,9 miljoen nieuwe auto's verkocht worden in Oost-Europa.

Als de crisis in een aantal Aziatische landen zou overslaan naar Brazilië, kan dat ernstige gevolgen hebben voor de Amerikaanse economie, die al tekenen van een vertraging vertoont. Indien het verder bergaf zou gaan in de VS, zou de verkoop van 'lichte voertuigen' in West-Europa volgend jaar met 6 procent kunnen zakken, aldus DRI. Voort bordurend op hetzelfde scenario zou het volume in West-Europa in 2000 met nog eens 8 procent kunnen verminderen.

Het onderzoeksbureau Economist Intelligence Unit voorspelde onlangs drie moeilijke jaren voor de West-Europese automarkt. EIU verwacht dat de verkoop in het hogere middensegment volgend jaar met 4,1 procent zal dalen. In 2001 zou er in dat segment zelfs een achteruitgang van 12,9 procent te noteren zijn. Het gaat om wagens zoals de VW Passat, Opel Vectra, Peugeot 406 en Renault Laguna. De segmenten van de kleine auto's (Fiat Punto, VW Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta) en van de lagere middenklassewagens (VW Golf, Opel Astra en Renault Mégane) zouden in de komende jaren eveneens inkrimpen. Alleen 'miniwagens' zoals de Renault Twingo, VW Lupo, Ford Ka en Fiat Seicento zouden volgend jaar nog op een vooruitgang mogen rekenen.

Volgens EIU zal het segment van de vrijetijdsvoertuigen in de komende drie jaar 20 procent kleiner worden, hoewel constructeurs als VW, Porsche, Fiat en BMW allemaal plannen maken voor eigen modellen met vierwielaandrijving.

De beroepsvereniging VDA meldde gisteren dat de productie van de Duitse autoindustrie in oktober met 34 procent steeg. In de eerste tien maanden bouwden de Duitsers 4,4 miljoen auto's, een stijging met 13 procent. De stijgende uitvoer lijkt aan te geven dat de vooruitzichten misschien toch niet zo somber zijn als sommigen vrezen.

In Nederland klom de verkoop van nieuwe auto's in de voorbije tien maanden met 12 procent naar bijna 490.000 stuks. In ons land groeide het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens in dezelfde periode met 13,6 procent naar net geen 400.000 eenheden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud