@ Op 15 oktober wordt eMatter, een nieuwe digitale distributiemethode van teksten, in werking gesteld. Via die methode

@ Op 15 oktober wordt eMatter, een nieuwe digitale distributiemethode van teksten, in werking gesteld. Via die methode kunnen uitgevers en particulieren digitale boeken, artikels en andere tekstdocumenten kopen en verkopen. Het project is een initiatief van de on-lineboekenverkoper Fatbrain (http://www.fatbrain.com), dat de steun wist te winnen van uitgevers als McGrawHill, O'Reilly and Associates en Salon.com. Fatbrain gaat onder andere werken met technologie van Adobe, dat onlangs PDF Merchant lanceerde: een documentformaat dat versleuteld kan worden en waaraan betalingen gekoppeld kunnen worden. Als promotiestunt wil Fatbrain content van particulieren verkopen, waarbij de auteur 100 procent van de opbrengst krijgt. eMatter is al vergeleken met MP3; het succesvolle bestandsformaat voor digitale muziekverspreiding. De rol van de uitgever als tussenschakel tussen de auteur en de afnemer neemt immers ook hier af.