Opluchting in luchtvaartsector van korte duur

Europas grootste luchtvaartaandelen zoals Air France, British Airways en Lufthansa spurtten in de afgelopen 5 handelsdagen gemiddeld zon 25 procent hoger, nadat de onduidelijkheid over een inval in Irak was weggevallen. In parallel met de Golfoorlog in 1991 stegen de luchtvaartaandelen, omdat de ergste onzekerheid achter de rug zou zijn. Luchtvaartaandelen stijgen in dit soort gevallen ook veel sterker dan de brede markt. In voorgaande edities van de Aandelen-Tijd is aangetoond dat tijdens een rally binnen enkele maanden de koers van bodem naar top tussen de 75 en 100 procent kan stijgen. Na de recente stijging van 25 procent zou er dus nog voldoende ruimte over zijn voor een vervolgspurt van meer dan 40 procent.Ware het niet dat het kredietratingsbureau Standard & Poors juist op dinsdag 11 Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen op een negatief vooruitzicht van mogelijke ratingverlagingen plaatste. In Europa betrof het British Airways en Lufthansa, die een kredietrating van resp. triple-B minus, en triple-B plus hebben. Bij British Airways zou dat betekenen dat diens obligaties in de rommelcategorie belanden, wat betekent dat diens rentekosten aanzienlijk zullen stijgen. S&P onderbouwde zijn drastische stap met het argument dat zelfs wanneer de VS in Irak een snelle overwinning behalen, luchtvaartmaatschappijen aanzienlijke verliezen zullen lijden en een vermindering van hun kasstroom. Na een verlies van 10 miljard dollar in 2001 en 3,5 miljard in 2002 dreigt 2003 het derde jaar op rij te worden waarin de wereldwijde luchtvaartsector verlies draait. S&P staat niet alleen met zijn waarschuwing: ook de internationale luchtvaartorganisatie IATA denkt dat het aantal passagiers op internationale routes met 10 procent zal dalen door het conflict. Ook het aantal vakantieboekingen in België viel met 25 procent terug, zo viel gisteren in deze krant te lezen. Vooral vliegreizen naar bijvoorbeeld Turkije, Egypte en Tunesië zullen worden getroffen.Door de aard van hun activiteiten zijn maatschappijen zeer kapitaalintensief, vanwege de hoge kosten van hun vliegtuigen. Zodra de vliegschemas vaststaan voor een half jaar, kunnen ze ook niet zomaar klakkeloos lijnen opheffen wanneer de vraag toch mocht tegenvallen. Beide elementen zorgen ervoor dat maatschappijen hun uiterste best doen om zoveel mogelijk kasstroom te genereren. Bij een gebrek aan passagiers draait men daarom al zeer snel operationele verliezen.De afgelopen 2 jaar hebben de vier grote Europese nationale maatschappijen Air France, British Airways, KLM en Lufthansa hun balanspositie sterk verbeterd. Hun kaspositie en beschikbare kredietlijnen geven hun een voldoende groot stootkussen om te kunnen overleven. Dit in tegenstelling tot veel Amerikaanse sectorgenoten. Zelfs toen na 2 jaar na de Golfcrisis het passagiersvervoer scherp herstelde, zorgden eerdere klappen ervoor dat 3 grote Amerikaanse maatschappijen failliet gingen, waaronder Pan Am. Nu die maatschappijen er financieel gezien vele malen slechter voor staan dan in 1991, kan het aantal dat het deze keer niet overleeft, wel eens veel groter worden. Die vooruitzichten maken daarom dat het recente koersherstel wel eens van heel korte duur zou kunnen zijn. PB