Advertentie
Advertentie

Oracle neemt een lengte voorsprong op de informatiesnelweg

LONDEN (tijd) - Als we de voormalige topman van Apple Computer, John Sculley, mogen geloven, dan zal de markt voor multimedia informatiediensten tegen het jaar 2000 goed zijn voor een omzet van 3.500 miljard dollar en een impact hebben op haast elke industriële aktiviteit. De technologie die achter deze informatiesnelwegen zal steken, zal dan ook bijzonder gesofistikeerd zijn. Databasespecialist Oracle heeft al een eerste stap op die snelweg gezet door een "media server' te ontwikkelen waarlangs informatie (onder de vorm van tekst, audio en video) van informatieleveranciers doorgespeeld wordt aan konsumenten en bedrijven via netwerk-, kabel- en telekommunikatie-operatoren. Een initiatief dat alvast op de medewerking van meer dan twintig grote namen uit alle geledingen van de industrie kan rekenen. Er is alle dagen wel iets over te lezen: de "superhighways of the future', de "information highways of the next century' - snelwegen waarover geen auto's meer razen maar waarlangs bliksemsnel massa's informatie vervoerd worden van en naar het bedrijf of de huiskamer. Het gaat daarbij niet meer louter om computergegevens maar evenzeer om kwalitatief hoogstaande audio (spraak en muziek) en video (zowel stilstaande als bewegende beelden).