Overcapaciteit blijft autobouwers parten spelen

(tijd) - De miserabele begrafenis die de Franse autoconstructeur Renault voor zijn fabriek in Vilvoorde in petto heeft, is onder meer het gevolg van de overcapaciteit waaronder de hele Europese autonijverheid gebukt. Autoanalist Vic Heylen berekende in opdracht van de Europese Commissie dat de beschikbare productiecapaciteit in Europa in 1995 voor slechts circa 71 procent aangesproken werd. Hij voorspelt dat de situatie niet wezenlijk zal verbeteren voor de eeuwwisseling. Het is dus niet denkbeeldig dat er nog meer autofabrieken zullen gesloten worden in Europa.Volgens de Belgische deskundige is het structureel karakter van de overcapaciteit de belangrijkste uitdaging voor de Europese auto-industrie. Sommige analisten vrezen dat nieuwe investeringen, vooral in verband met de verwachtingen in Centraal- en Oost-Europa, de capaciteit met nog eens 11 tot 16 procent kunnen doen stijgen. Of een constructeur break-even kan draaien, hangt uiteraard niet alleen af van de bezetting van zijn fabrieken maar ook van de prijzen op de markt. Inzake prijzen beleven de autoverkopers in Europa geen hoogdagen, integendeel. De term 'prijzenoorlog' is niet uit de lucht.