Advertentie
Advertentie

P&O/Royal Caribbean grootste cruiserederij

Vorige week kondigden het Britse P&O Princess Cruises (POC) en het Amerikaanse Royal Caribbean Cruises (RC) een fusie tussen gelijken aan. Om fiscale redenen zullen beide aandelen apart blijven noteren in wat men noemt een dual listed company structuur. De aandelen blijven bestaan, maar representeren licht verschillende economische belangen in de groep (zoals bij Royal Dutch Shell). De POC-aandeelhouders doen geen slechte zaak. POC realiseerde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde in september, een omzet van 2,45 miljard dollar, terwijl RC 3,13 miljard dollar omzet haalde in dezelfde periode. POC stond dus voor maar 45 procent van het netto-inkomen van de gecombineerde groep, maar toch krijgen de POC-aandeelhouders een economisch belang van 50,7 procent in de fusiegroep. Dit zou een jaar geleden, toen de marktwaarde van RC veel hoger lag, onmogelijk zijn geweest. Toch hebben de aandeelhouders van RC weinig reden om te kibbelen. Het bedrijf torst een schuld van 4,4 miljard dollar. Door de terugval in het toerisme na 11 september was dit een zware last geworden. De ratingbureaus verlaagden de obligaties van Royal Caribbean al tot junk status.In dit opzicht lijkt de deal een slimme zet van RC. De fusie heeft onmiskenbare voordelen, zowel in kostenreductie als geografisch. RC is vooral actief in de Cariben en POC is sterk in Alaska en Europa. De fusiegroep heeft een totale omzet van 5 miljard dollar. Daarmee is ze ongeveer 10 procent groter dan de huidige nummer één, het Amerikaanse Carnival Corp. Verdere consolidatie moet ook als positief beschouwd worden voor Carnival, aangezien het wellicht zal leiden tot een bewustere wereldwijde prijsdiscipline. Toch blijft het de vraag of Carnival zich zomaar van zijn troon zal laten stoten. In 1997 dreef Carnival al de prijs op die Royal Caribbean betaalde voor Celebrity Cruises door een tegenbod te lanceren. In augustus 99 toonde de reder openlijk zijn interesse in POC. Bovendien leek de reactie van Carnival op de fusie allesbehalve definitief. De ondervoorzitter Howard Frank zei enkel dat Carnival geen overhaaste beslissingen wou nemen. Carnival denkt inderdaad beter tweemaal na alvorens een bod te doen op POC. De onderneming beschikt wel over cash, maar zou toch zware schulden moeten aangaan om een knock-out tegenbod te doen op de Britse cruise maatschappij. POC en RC kwamen immers overeen dat de partij die de overeenkomst verbreekt, een opzegvergoeding van 62,5 miljoen dollar moet betalen. Daarbovenop richten de twee ondernemingen een 50/50 joint venture op die vooral actief zal zijn in Zuid-Europa. Beide dragen 2 miljard dollar bij aan het kapitaal van de joint venture, met een put/call clausule voor het geval dat een van de partners wordt overgenomen. De overblijvende partner mag de joint venture kopen aan een discount van 10 procent. Dit betekent dat een eventuele overnemer nog eens 200 miljoen dollar extra op tafel mag leggen. Waarschijnlijk zijn deze clausules speciaal toegevoegd om Carnival te ontmoedigen. Carnival zou wellicht ook geconfronteerd worden met een strenge Europese Unie en antitrustonderzoek in de VS. Beide fusiepartners werden tot nu verhandeld tegen een 20-50 procent discount ten opzichte van Carnival. Misschien zal die nu wat kleiner worden. GD