Paars-groene chaosStefaan HUYSENTRUYT

De zoektocht van het paars-groene federale kabinet naar een nieuw elan is zacht uitgedrukt met horten en stoten verlopen. Deels is dat te wijten aan het Belgische voorzitterschap van de EU tijdens de tweede helft van vorig jaar. Dat voorzitterschap slorpte zoveel tijd en energie op, dat alle binnenlandse hangijzers blauw-blauw gelaten werden en bijgevolg op een hoopje op een oplossing liggen te wachten. Maar ook de omslag in de conjunctuur verklaart de amechtigheid van paars-groen.De coalitie kon de eerste helft van de legislatuur probleemloos overleven bij gratie van de hoogconjunctuur. De groei van de fiscale inkomsten maakte het mogelijk elke regeringspartij om beurt te laten scoren. Nu de economie naar adem snakt, doet ook paars-groen dat. De ideologische tegenstellingen worden uitvergroot en het kabinet slaagt er niet in zich een andere beleidscultuur eigen te maken. In plaats van snoepjes te verorberen, moeten de meerderheidspartijen nu door zure appels leren bijten. Dit leerproces verloopt moeizaam en wordt gehypothekeerd door de verzuurde relatie tussen een aantal protagonisten en oplaaiende communautaire tegenstellingen. Als de meerderheidspartijen dan nog mekaars speeltjes trachten af te pakken, zoals sp.a doet met het groene thema van de verkeersveiligheid, is het hek helemaal van de dam.De opendebatcultuur tussen de meerderheidspartijen is intussen afgegleden van het openlijk bekritiseren van mekaars plannen tot het openlijk bestrijden van mekaars beslissingen. Het dossier van de nieuwe nummerplaten is daar een schoolvoorbeeld van. Een monsterverbond van oppositie- en regeringspartijen, op de groenen na, dreigt een wetsvoorstel te steunen dat als enig doel heeft de door Ecolo-vice-premier Durant ingevoerde nieuwe nummerplaten naar de schroothoop te verwijzen. Nochtans hebben diezelfde meerderheidspartijen het ontwerp-KB mee goedgekeurd. En wat met de burgers die zich al een nieuwe nummerplaat hebben aangeschaft, en met de leveranciers? Gaan die, als de nieuwe plaat wordt afgevoerd, vergoed worden voor hun zinloos geworden investeringen? De verlaging van de Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) voor energievriendelijke wagens is een ander dossier waarin coalitiepartners mekaars ruiten trachten in te slaan. De groenen moesten gisteren een ware forcing voeren om ervoor te zorgen dat, zoals vorig jaar beloofd, de maatregel vanaf 1 januari van toepassing is. De opendebatcultuur is verworden tot het mekaar openlijk beschimpen en besmeuren. Het zorgvuldig gecultiveerde imago van een ploeg snelle en efficiënte jongens en meisjes heeft plaats gemaakt voor het beeld van de paars-groene chaos. Het akkoord dat gisterenavond in de regering over de prioriteiten voor de rest van legislatuur kon worden bereikt, kan dit beeld niet verdrijven. Wat het signaal had moeten worden van een hernieuwde dadendrang, is niet meer dan een akkoord over een voorlopige wapenstilstand.