Advertentie
Advertentie

Packard Bell groeit in België met 86 procent

(tijd) - Packard Bell, de consumentendivisie van NEC Computers, heeft het in ons land het afgelopen jaar uitstekend gedaan. In ons land werden 82 procent meer computers verkocht, hetgeen resulteerde in een omzetstijging met 86 procent tot 2,1 miljard. Er werden 51.654 pcs verkocht. In het derde kwartaal was Packard Bell goed voor een marktaandeel van 30,8 procent wat naar Europese normen een sterke prestatie was. Packard Bell is nog maar vijf jaar actief in ons land. Packard Bell noteerde in Europa een jaaromzet van 1,1 miljard dollar, wat neerkomt op een stijging van 25 procent tegenover 1998. Ondanks een omgeving van toenemende druk op de gemiddelde verkoopprijs, slaagde de groep erin zijn leiderspositie op belangrijke markten als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk (waar HP de nummer één is van de huiscomputers en verder groeide met respectievelijk 47 en 11 procent) te versterken, terwijl het het op andere markten ook zeer goed deed: Nederland (+ 64%), Italië (+ 57%), Spanje (+ 25%) en België (+ 82%) als uitschieter. Daarnaast maakte de computergroep een comeback in Duitsland. Computerbedrijven die afhankelijk zijn van projecten voor grote bedrijven, deden het in het vierde kwartaal in ons land niet goed. Dat had te maken met de angst voor een millenniumbom. Die angst was bij de consumenten niet te merken. In het vierde kwartaal werd een groei van 6,9 procent genoteerd. In totaal werden toen 239.736 pcs verkocht. De markt van de desktops groeide met 2,2 procent, die van de notebooks met 32 procent.