Pagnol aan de Schelde

Tijdens de afgelopen editie van de Gentse Feesten trakteerde De Onderneming het publiek op Marius en Nagras, twee openluchtensceneringen van werk van de Franse toneelschrijver en cineast Marcel Pagnol. Voor Zomer van Antwerpen brengt het Antwerpse theatercollectief een heuse Pagnol-trilogie, die naast Marius uit 1929 ook Fanny (1931) en César (1936) omsluit. Dit drieluik, dat in Frankrijk een rijke opvoeringstraditie kent, werd door De Onderneming flink bewerkt en wordt gebracht als een totaalvoorstelling van 4 uur, vanaf 12.00 uur te zien op locatie aan een botenherstelplaats langs de Schelde. Het publiek krijgt in de pauze een zeemaaltijd voorgeschoteld door de spelers Waas Gramser, Kris van Trier, Frank Dierens, Jurgen Delnaet, Yves Degryse en Kristin van Pellicom. Samen vertellen ze het verhaal van de Marseillaan Marius, die in tegenstelling tot de visverkoopster Fanny, zijn vader César en de meeste bezoekers van diens schipperscafé Bar de la Marine, op zoek wil gaan naar wat anders. Na deel I, Marius, aangekondigd als een komedie die slecht afloopt, volgt het Fanny-luik, waarin de auteur de vraag beantwoordt of Marius terugkeert naar zijn geliefde en of Fanny het volhoudt op hem te wachten. César, ten slotte, is in tegenstelling tot de twee andere teksten eigenlijk geen theaterstuk, maar een filmscenario. Van deze tragedie die goed afloopt bleven in de door De Onderneming gespeelde versie maar enkele scènes bewaard. Marius-Fanny-César is een absolute aanrader voor wie houdt van een prachtig verhaal en prima spelers, met een gezond zomermaal op de koop toe.Marius-Fanny-Cesar wordt van 20 augustus tot 2 september om 12.00 uur gespeeld op een botenherstelplaats langs de Schelde, Beatrijslaan 29, Linkeroever Antwerpen (inlichtingen en reservatie: 03/213.86.60).Allemaal Indiaan In het Publiekstheater, de nieuwe naam van het Nederlands Toneel Gent na de overname van Arca in juli, is men bijzonder fier op het feit dat de allerlaatste voorstellingen van de Victoria-productie Allemaal Indiaan in de schouwburg aan het Sint-Baafsplein worden gespeeld. Deze presentatie moet symbool staan voor de grotere openheid tussen de verschillende Gentse theaterhuizen die wordt nagestreefd. Na het succes van Moeder en kind uit 1995 en Bernadetje uit 1997, werd Allemaal Indiaan in 1999 het derde gemeenschappelijke werkstuk op rij van regisseur-auteur Arne Sierens en huischoreograaf bij Les Ballets C de la B Alain Platel. Met een gemengde cast van professionele en amateurspelers werd getracht een mini-universum op poten te zetten, geïnspireerd op het dagelijkse leven in een gewone straat. In nauwe wisselwerking met het repetitieproces en de verhalen van de acteurs brouwde Sierens een tekst waarin hij ook zijn eigen herinneringen aan zijn geboorteplek in Gent verweefde. De voorstelling speelt zich af in en rond twee huizen die door een steegje gescheiden zijn. In dat sociale reservaat zijn alle bewoners indianen die begaan zijn met de gewone dingen des levens: Er wordt een bal kapot gestoken, aangebrand eten in de vuilbak gekieperd, aandrang langs hier, aandrang langs daar, er gaat iemand dood, er wordt iemand geboren. Na een uitgebreide internationale tournee zijn de voorstellingen in Gent de laatste kans om te genieten van wat de makers zelf ooit een portie wreed donkere soul noemden.Allemaal indiaan wordt van 22 augustus tot 1 september gespeeld in het Groot Huis, St-Baafsplein, Gent (inlichtingen en reservatie: 09/225.01.01, Publiekstheater).Zeeland zomert naOngeveer gelijktijdig met het Theaterfestival in Gent loopt in Zuid-West-Nederland het Zeeland Nazomer Festival. Met de oude abdij van Middelburg als uitvalsbasis wordt tussen 28 augustus en 9 september op verschillende locaties in de buurt een goedgevuld programma met theater, literatuur, dans en muziek gepresenteerd. Deze editie wordt voor het eerst geleid door Alex Mallems, ook bekend om zijn werkzaamheden bij het Turnhoutse gezelschap Het Gevolg. Mede door zijn inbreng wordt de band met Vlaanderen flink aangesnoerd. Het Zeeland Nazomer Festival is in hart en nieren een Nederlands-Vlaams evenement, waar dan ook tal van Belgische kunstenaars te zien zijn. Enkele theaterproducties zijn bijzonder interessant. Zo maakte scenograaf-regisseur Niek Kortekaas de openingsproductie Ship of Troy, een indrukwekkend operaproject rond Dido en Aeneas van Henry Purcell uit 1689. Hiervoor liet hij op het eiland Neeltje Jans in de Oosterschelde een enorme theaterboot bouwen. Het Theo Mertens Ensemble zorgt samen met het Zeeuws Philharmonisch Koor voor de muzikale uitvoering. Ander muziektheater is er met Kabaal, een nieuwe kameropera over de historische held uit Vlissingen Michiel de Ruyter, gecomponeerd door Douwe Eisenga in een regie van Vincent van den Elshout. Ook in Decap, een voorstelling die op 29 augustus eerst het Theaterfestival in Gent mag openen, draait alles rond muziek. In een antieke spiegeltent op de markt van Hulst regisseert Wim de Wulf op muziek van Johan de Smet tien zangers, acht dansers en een oud Decap-orgel. Heel anders van opzet is ten slotte de monoloog Eerste Liefde van Samuel Beckett die voor de gelegenheid wordt verteld door Bert André in een regie van Albert Lubbers. Behalve voor dit theaterwerk kunt u in Zeeland terecht voor het literaire themaprogramma Van de zee, samengesteld door de Vlaamse auteur-muzikant Bart Plouvier, een congres rond de rederijkergeschriften, enkele dansvoorstellingen en -films en een hele rist concerten van onder meer Cristina Branco, Think of One, Guido Belcanto, Dirk van Esbroeck en Laïs.Het Zeeland Nazomer Festival loopt van 28 augustus tot 9 september op verschillende locaties in Zeeland (Voor een gedetailleerd programma, inlichtingen en reservatie: 0031/118/659.659 of www.nazomerfestival.nl).Samenstelling: Jef AERTS