Advertentie
Advertentie

Parijs bereid reddingAlstom aan te passen

Van onze correspondent in Parijs (tijd) - De Franse regering is bereid haar steun aan het noodlijdende industriele concern Alstom bij te stellen. Daarmee komt Parijs enigszins tegemoet aan de Europese Commissie. Die had het oorspronkelijke reddingsplan van de Franse regering dinsdag rigoureus afgewezen. De Franse regering en het Europese commissielid voor Mededinging, Mario Monti, kibbelen over het aandeel van de Franse staat in de redding van de bouwer van de Franse hogesnelheidstreinen. Het Franse reddingsplan omvat een kapitaalverhoging van 600 miljoen euro, waarvan de staat de helft voor haar rekening neemt. In ruil daarvoor krijgt Parijs een belang van 31,5 procent in Alstom. Daarmee is het de eerste keer sinds de beruchte nationalisatiegolf van toenmalig president Francois Mitterrand in 1981, dat de Franse staat een belang neemt in een prive-bedrijf. Manoeuvreerruimte De Europese Commissie beschouwt de Franse reddingsoperatie als concurrentievervalsende staatssteun. Monti gaf de Franse regering tot eind deze week om met een nieuw plan te komen. Daarmee werd de toch al moeilijke relatie tussen de Franse regering en Brussel nog verder aangetast. De minister van Economische Zaken en Financien, Francis Mer, leek niet bereid het aandeel van de Franse staat in de redding van Alstom te verminderen. De Franse staatssecretaris voor Industrie, Nicole Fontaine, creeerde gisteren manoeuvreerruimte, maar eist wel meer tijd. Ze haalde ook hard uit naar de Europese mededingingswetgeving. 'De concurrentie is niet Europees, maar mondiaal. De Europese regels zijn dan ook veel te streng. Dat geldt ook voor het Stabiliteitspact, waarvan men in Brussel vergeten lijkt te zijn dat het niet alleen een pact voor stabiliteit is, maar ook voor groei', zei Fontaine. Frankrijk wil Alstom behoeden voor de ondergang. Het concern kreunt door zware verliezen onder de schulden en moet tegen april ruim 2,6 miljard euro aan schulden zien te herfinancieren BaK