Parijs: Carrefour

De aandelenmarkten reageerden opgetogen op de resem goede conjunctuurindicatoren die aan beide zijden van de oceaan werden bekendgemaakt. De sterke stijging van de productiviteit en de daling van de werkloosheidsaanvragen deden in de VS de hoop op een herstel oplaaien. In Europa was er het beter dan verwachte consumentenvertrouwen. De euro kon daardoor weer wat terrein winnen, terwijl de rente bijna 20 basispunten hoger kroop. Maar dat kon het beursfeest niet verbrodden. Groeiaandelen lagen dus goed in de markt. De media-aandelen stegen dankzij positieve vooruitzichten van Havas en Publicis. Ook TF1 zei voor 2002 een omzetgroei van 10 procent te verwachten, mede dankzij het wereldkampioenschap voetbal. Dat zorgde voor heel wat koopadviezen voor het aandeel, wat de koers bijna 20 procent hoger dreef. Bouygues, dat 40 procent van TF1 in handen heeft, steeg daardoor 10 procent. Vivendi Universal klom 8 procent. LVMH moest eerdere winsten gedeeltelijk prijsgeven nadat de resultaten niet zo goed waren uitgevallen. Het aandeel steeg toch nog met 6 procent. UBS werd positiever voor de telecomleveranciers, waardoor Alcatel 13 procent hoger sprong. Telecom in het algemeen maakte een goede beurt, met koersstijgingen van 9 procent voor Orange en France Télécom. Omdat de plaatsing van de converteerbare obligaties van Thomson Multimedia goed verlopen is, steeg het aandeel met ruim 17 procent. De inkoop van eigen aandelen en de opname in de Italiaanse beursindex bracht STMicroelectronics 9 procent op.Een van de weinige tegenvallers was Carrefour. Ondanks de winststijging van 19 procent over het boekjaar 2001, moest het aandeel 1 procent prijsgeven. Oorzaak waren de matige vooruitzichten voor dit jaar. AGF leed onder de zwakkere resultaten en kon slechts stabiliseren. Dexia daalde met 3 procent.