Advertentie
Advertentie

Parijs: consument

De Franse consument maakte deze week het verschil op de Parijse beursvloer. Het einde van de oorlog in Irak ligt intussen alweer een tijdje achter ons en biedt blijkbaar geen blijvende impuls voor de markten. Meer en meer liggen beleggers wakker van de economische prestaties van de westerse landen. En daar is het niet al te best mee gesteld. Zo viel het ondernemersvertrouwen in Italie en Belgie verder terug, terwijl de groeischattingen voor de Duitse economie werden teruggebracht tot amper een derde (0,5 procent). In de VS was het al niet veel beter. De bestellingen van duurzame goederen kenden wel een onverwachte stijging. Net als de werkloosheid, terwijl de economische groei over het eerste kwartaal lager uitviel dan verwacht. Daardoor verloor de dollar verder terrein, waardoor de euro nu al ruim 1,10 dollar waard is. Verrassend was de stijging van de particuliere consumptie in Frankrijk. Die steeg immers in de maand met 0,3 procent, terwijl op jaarbasis een stijging van 1,4 propcent genoteerd werd. Deze verrassende stijging bezorgde enkele aandelen vleugels. Thomson klom ruim 6 procent, terwijl France Telecom 5 procent duurder werd. Niettemin publiceerde de kleinhandelaar Casino dan weer een lichte daling van de omzet over het eerste kwartaal. Daardoor moest het aandeel 4 procent achteruit. Renault profiteerde van de mooie winstcijfers die dochter Nissan liet noteren en klom bijna 9 procent. Peugeot steeg net geen 2 procent. De EADS-dochter Airbus kreeg van de vliegtuigmaatschappij JetBlue een bestelling van niet minder dan 115 toestellen binnen voor een totale waarde van meer dan 6 miljard euro. Geen wonder dat EADS ruim 6 procent kon toeleggen. Ondanks het SARS-virus maakte Choice Hotels International goede winstcijfers bekend, wat Accor 3,5 procent hoger deed besluiten.