Advertentie
Advertentie

Parijs: sterke week

De Franse aandelenmarkt was in goede doen. Beleggers reageerden gunstig op tegenvallende conjunctuurcijfers en stuurden de CAC-40-index 2,7 procent hoger. Zowel de hoger dan verwachte werkloosheid in de VS als de sterke daling van de Duitse industriële productie deed de hoop op een renteverlaging opnieuw opleven. In Europa moest men niet lang wachten voor deze wens in vervulling ging. Toen de meesten de hoop al hadden opgegeven, verlaagde de ECB haar centrale rentevoet met een kwart procent tot 4,5 procent.In tegenstelling tot de rest van Europa, waren het niet speciaal de cyclische aandelen die in de belangstelling stonden. Lafarge en Air Liquide waren de sterkste, met een koerssprong van respectievelijk 3 en 2 procent. Saint Gobain klom 1,5 procent. Schneider verloor zelfs 3,5 procent nadat het naar af was gestuurd in verband de gewenste overname van Legrand.De farmacie profiteerde van de sterke winstcijfers van Aventis. Een winstsprong van 65 procent tijdens het eerste kwartaal was goed voor een 5,3 procent hogere koers. Sanofi-Synthélabo kon zelfs 6 procent toeleggen. De gestegen verkopen in de distributiesector ondersteunden onder meer Pinault-Printemps, dat 6,5 procent toelegde.Total Fina Elf profiteerde van de gestegen olieprijs en legde ruim 7,5 procent toe. Bij EADS, de moedermaatschappij van vliegtuigbouwer Airbus, kende het afgelopen kwartaal een sterkere dan verwachte omzetstijging. Ook de verwachtingen voor het hele boekjaar zijn verder opgetrokken. Het aandeel legde dan ook bijna 8 procent toe. LVMH profiteerde van de zwakte van de yen en klom 6,3 procent.Grootste verliezer was Cap Gemini. De omzet tijdens het eerste kwartaal was met amper 7,6 procent gestegen, wat onder de verwachting was. Analisten verlaagden hun eigen inschattingen en daardoor verloor het aandeel 8,8 procent. In de mediasector moest Havas toegeven dat het geen zicht heeft op de advertentie-inkomsten door de onzekere economische toestand, vooral in de VS. TF1 zakte met 7 procent.