Advertentie
Advertentie

Passie is cruciaal in een job

Eric Lauwers (36) begon na zijn licentiaatstudies handels- en financiële wetenschappen in 1990 als sales promotor te werken bij de Amerikaanse multinational Masterfoods. Na anderhalf jaar stapte hij in de marketing en werkte hij bij Nutricia en Palm. Sinds 1 juli 2000 is Lauwers, door de Stichting Marketing onlangs verkozen tot marketeer van het jaar, marketingdirecteur bij de Leuvense brouwer Interbrew. Cruciaal is de passie die je voelt voor je werk. Alleen dan word je beter, dan komen de resultaten en dan kan je groeien.Als zoon van een supermarkteigenaar, wist ik dat ik in de fast moving consumer goods wou belanden. Mensen uit mijn omgeving raadden me aan bij Masterfoods te solliciteren, omdat dat een goede leerschool zou zijn. En dat was ook zo. Je maakt kennis met verschillende markten, verschillende sectoren. Je moest dierenvoeding verkopen, maar ook rijst of chocoladerepen. Je kreeg te maken met grote warenhuizen, maar ook met de eigenaars van de kleine supermarkten. En dat was vaak interessant, omdat die zelf beslissen over bijvoorbeeld hun folderbudget en met hen kon je onderhandelen.Ik ben bewust in de verkoop begonnen, hoewel ik wist dat ik in de marketing wou werken. Maar ik denk dat een marketeer die weet wat verkoop inhoudt, meer geloofwaardigheid heeft. Zou ik ooit opnieuw in de verkoop stappen? Ach, dat is het probleem met mijn carrière, ik zou elke stap meteen opnieuw willen doen! Ik bleef in mijn latere jobs ook altijd nauw betrokken bij de verkoopafdeling. Sales en marketing moeten samenwerken: de marketing neemt de leiding in het conceptuele, het merk, en de sales moet op het veld, in de winkels klaarstaan, op korte termijn voor succes zorgen.De Amerikaanse cultuur van Masterfoods stoorde mij niet. Ik heb de Nederlandse cultuur meegemaakt, het Belgische familiebedrijf, en nu het Belgische bedrijf met internationale allure. Natuurlijk ben ik wel fier dat Interbrew Belgisch is. Maar wat telt in een bedrijf zijn de resultaten. Haal je die, perfect. Haal je ze niet, dan is dat niet zo prettig. De cultuur van het bedrijf is belangrijk, maar niet doorslaggevend. Waarom zou je in het ene bedrijf anders presteren dan in het andere?Mijn eerste job was een basis om ergens te geraken. Toch heb ik mijn carrière niet echt gepland. Ik rolde erin. Door passie, door nieuwsgierigheid, door ongeduld, leer je en groei je. Je job moet deels je hobby zijn. En dat is bij mij zeker het geval. De basis van werk moet zijn: je ontwikkelen, je goed voelen, je brood verdienen. En niet: bah, nu moet ik weer opstaan om te gaan werken. Natuurlijk heb ik ook wel eens een dag dat het wat minder gaat. Maar de passiedagen blijven toch ruim in de meerderheid. KF