Advertentie
Advertentie

Paul Huf in de olie

Nog tot eind oktober is werk van de Nederlandse topfotograaf Paul Huf in olieverf te zien bij De Kunstfabriek in Amsterdam, een verkooppunt waar de man met de bescheiden beurs terechtkan. De Kunstfabriek huist in een van die postindustriële gebouwen zoals elke metropool ze tegenwoordig kent. Daar waar eens rijdende hefbruggen met treinonderstellen jongleerden, is thans de hagelwitte horizon gevuld met monumentale kunstwerken. Enorme schilderijen naar fotos van Paul Huf. Het merendeel van de doeken heeft kloeke afmetingen, en lijkt voorbestemd te zijn voor de entree van een onderneming, een woonhuis uit het begin van deze eeuw of een pied-à-terre met een hoog plafond. De Kunstfabriek is in de lente van 1999 opgericht door een jurist en een communicatiestrateeg; beiden zochten het gat te vullen tussen Kunst met een grote K en de Posterwinkel. De formule is ongewoon. De Kunstfabriek stuurt een foto of computertekening naar uitverkozen schilders in Hong Kong, India en Roemenië. Zij schilderen de aangeleverde voorstelling na. Het eindresultaat is geen natuurgetrouwe kopie van het origineel, niet zelden voegen een stylist en een computerartiest, vooraleer het geschilderd wordt, er het hunne aan toe. De heren Van Egteren en Van Doorn zetten sedert de opening uiteenlopende projecten met beeldende kunstenaars en fotografen op, waarbij ook de samenwerking met publiekstijdschriften werd gezocht.Paul Huf is in Nederland en ver daarbuiten een bekende fotograaf. Zijn kwaliteiten in de omgang met mensen en liefde voor het ambacht van schilderen met licht legden hem in zijn lange carrière tot dusver geen windeieren . Hij werkte voor reclamebureaus en het glossy Avenue, en maakte bekroonde bedrijfsfilms voor The Peter Stuyvesant Collection. Amper een jaar geleden was een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk voor o.a. KLM en Phonogram (Philips) te zien in het Van der Togt Museum te Amstelveen. Het Haagse Museum Paleis Lange Voorhout toonde de resultaten van zijn zoektocht naar de wegen en het licht van Vincent van Gogh.Hufs talent voor kleur en compositie leefde hij uit in vele stillevens met bloemen, vissen en natuurlijke materialen. De over jaren gevoerde reclamecampagne voor het bier uit de Grölsch-beugelfles maakte hem bij het grote publiek bekend. Velen kenden hem al eerder van zijn vrouwelijk schoon, ook al bestonden er in de Twiggy-dagen nog amper fotomodellen zoals we ze nu kennen: ze stonden in jaren zestig en zeventig allemaal ooit voor zijn camera. Huf mocht er graag mee experimenteren, daarvan getuigt ook zijn vrije werk. Ondanks een gestaag toenemend aantal boeken is toch veel van zijn werk voor het grote publiek onopgemerkt gebleven. Zijn portretten van kunstenaars, CEOs en Raden van Bestuur van multinationals bijvoorbeeld, maar ze zijn zonder uitzondering in een oogopslag herkenbaar. Huf was terstond gecharmeerd van het idee een selectie van zijn werk in olieverf uit te laten voeren. Iedereen die het werk van deze Hollandse meester de afgelopen jaren in levenden lijve kon aanschouwen, constateert met verbazing dat de getoonde olieverfschilderijen in hun weergavekwaliteit niet zichtbaar onderdoen voor fotos. Op enkele meters afstand weet u als toeschouwer niet waar u naar kijkt: een foto of een schilderij. En wie dacht dat alleen een schilderij in kleur de moeite waard is, moet vooral gaan kijken. Huf 1 (de schilderijen hebben geen titels maar nummers): een blik uit een raam van de vierde verdieping op een naoorlogse straat, toont de nuances zoals ze gewoonlijk bij een bariet of vintageprint worden aangetroffen. De fotos zijn door naamloze schilders met veel ijver en minutieus nageschilderd. In de schilderkunst zouden we dat fotorealisme noemen. De schilders gebruikten geen grammetje verf te veel, het doek blijft vaak storend zichtbaar.Huf is enthousiast over de synthese van fotografie en schilderkunst. De eerste fotografen lieten zich bij hun werk graag door een foto inspireren. Nu begint het bij een foto die tot een schilderij wordt. De cirkel is rond.De Kunstfabriek verkoopt Huf 1 tot en met 21. Olieverfdoeken (oplage 1) gevat in simpele houten transportlijsten, door de fotograaf aan de achterzijde en de winkel aan de voorzijde gesigneerd. Voor traditioneel kunstkopend publiek is het van belang iets van de maker te weten, maar die blijft anoniem. De voorstelling blijft van Huf, maar of het publiek daar meer voor wil betalen dan een originele foto van de meester, is de vraag. Tijdens de opening stond een koper erop dat Huf aan de voorzijde signeerde. Zij wilde waar voor haar geld. HKPaul Huf in olieverf, tot 31 oktober in De Kunstfabriek, Czaar Peterstraat 213, Amsterdam. Open van dinsdag tot vrijdag van 12 tot 18 uur, zaterdag en zondag van 12 tot 17 uur. Website: www.dekunstfabriek.com