Advertentie
Advertentie

PC-business blijft bijzonder belangrijk voor IBM

(tijd) - Enkele weken geleden kondigde IBM aan dat het de verkoop van zijn kloon-PC's onder de naam Ambra in Europa stopzette omdat ze in feite regelrechte konkurrentie waren geworden voor de eigen instapmodellen. Een ingreep die tekenend is voor het duidelijke kwaliteitsimago dat de PC-business van IBM steeds meer naar voren wil brengen sedert ze zo'n twee jaar geleden werd omgevormd werd tot een aparte divisie geleden. En nog vóór de Ambra's goed en wel van de markt verdwenen zijn, pakt IBM alweer uit met nieuwe PC's die meteen tot de snelste op de markt gaan behoren, en kondigt het bovendien de introduktie aan van OS/2 voor Windows 3.1. Sommige industrie-analisten hadden het al voorspeld: IBM zat opgescheept met een parallelle produktlijn. Enerzijds de Ambra-PC's, die het een jaar of twee geleden op de markt had gezet als antwoord op de kloonfabrikanten die de onderkant van de markt bleven uithollen, en anderzijds sedert een aantal maanden goedkopere PC's onder de eigen merknaam, een gevolg van een betere kostenbeheersing en een stroomlijning van de PC-business in een aparte divisie. "De beslissing om de Ambra-lijn stop te zetten was dan ook niet meer dan logisch. Ook al wist het overgrote deel van de markt wel dat ook Ambra tot het IBM-kamp behoorde, toch bleef het merk in zekere zin een konkurrent voor onze eigen PC's', vertelde Yves De Decker, topman van de PC-divisie in België. "Door het verruimen van onze distributiekanalen was bovendien de penetratie van de IBM-PC's fel verbeterd, ook naar de thuisgebruiker en de KMO toe, en dat was precies het doelpubliek waarvoor Ambra uitgedokterd was.'