Advertentie
Advertentie

Pearson waarschuwt opnieuw

De Britse uitgever Pearson kwam met een nieuwe winstwaarschuwing. De winst van de divisie Pearson Education zal minder snel stijgen dan verwacht. Pearson wijt dat aan de economische vertraging in Latijns-Amerika en aan de terugval van de vraag voor educatieve software. De omzet van de divisie zou in Latijns-Amerika met 25 procent terugvallen. Pearson Education verkoopt boeken, software en educatief materieel aan scholen en ondernemingen. De educatieve divisie werd steeds de meeste groei toegemeten. Volgens Marjorie Scardino, algemeen directrice van Pearson Education, zit er dit jaar maar een bescheiden omzetgroei in. Pearson bevestigde ook de winstwaarschuwing waarmee het in oktober naar buiten kwam. Toen waarschuwde de uitgever dat de winst van de divisie Financial Times 40 procent lager zal uitkomen dan vorig jaar. Dat was een gevolg van de terugval in de advertentiemarkt. Ze leidde ook tot het ontslag van 150 werknemers van de krant Financial Times. Analisten reageerden ontgoocheld op de nieuwe winstwaarschuwing. De advertentie-inkomsten en de educatieve divisie zijn twee belangrijke inkomstenbronnen van de onderneming. Ook de voorzichtige houding van Pearson voor 2002 leidt tot weinig enthousiasme. Volgens Pearson schrikken Amerikaanse scholen terug voor investeringen in technologie. Voor 2002 gaat het bedrijf uit van een daling van de schoolmarkt met 3 procent. Voor de divisie Financial Times verwacht Pearson een stagnatie van de omzet en de winst. Naar eigen zeggen zal Pearson ook hinder ondervinden van zijn belang in RTL Group. Pearson bezit 22 procent van RTL. Begin december gaf RTL een winstwaarschuwing. In 2001 zou de winst van RTL 40 procent lager uitkomen dan vooropgesteld.Volgens ABN AMRO noteert het aandeel tegen een koers-winstverhouding van 25,9 voor 2002 met een premie van 21 procent t.o.v. de sectorgenoten. Ook de waardering ten opzichte van de winst van 2003 is veel hoger dan die van de concurrenten. Deutsche Bank benadrukt dat het aandeel in 2001 al zwaar werd afgestraft. Het aandeel verloor tussen mei en september 2001 meer dan 50 procent. Ook zullen de internetverliezen in 2002 teruglopen tot 60 miljoen pond. In 2001 bedroegen deze verliezen nog 140 miljoen pond. Volgens Deutsche Bank wint Pearson ook marktaandeel ten opzichte van de Amerikaanse concurrent McGraw-Hill.McGraw-Hill zei vorige week dat het 925 werknemers, of 5 procent van zijn werknemersbestand, zou ontslaan. De onderneming, uitgever van onder andere Business Week, is van plan de divisies van educatieve uitgaven in Colombië en Portugal te sluiten. Ook wil het de activiteiten in Europa en Latijns-Amerika combineren om kosten te besparen. De educatieve uitgaven staan in voor 47 procent van de omzet van Mc Graw-Hill en legden in het derde kwartaal wel een omzetstijging van 18 procent voor. Met de ontslagen wil de onderneming een compensatie zoeken voor de terugval van de advertentie-inkomsten. De mediadivisie en de informatiediensten zagen hun omzet in het derde kwartaal met 17 procent afnemen. Desondanks bevestigde de Amerikaanse uitgever wel de vooruitzichten voor 2001. Mc Graw-Hill gaat uit van een winstgroei van 6 tot 8 procent. PVM