Pernod Ricard:een verborgen parel

Na de aanslagen van 11 september raakten de beleggers in paniek of gingen ze op zoek naar defensieve waarden. Eén daarvan is Pernod Ricard, in 1975 ontstaan uit de fusie van Pernod en Ricard. De drankenindustrie is sterk geconcentreerd. De sector is een vooral Engelse en Franse aangelegenheid. De grootste speler op de markt is Diageo, gevolgd door Allied Domecq. Pernod Ricard en Remy Cointreau speelden in een lagere divisie. Maar door samen met Diageo de drankenafdeling van Seagram over te nemen, heeft Pernod Ricard zijn omzet bijna verdubbeld, vooral in het buitenland. Het bedrijf werd daardoor nummer drie op wereldvlak. De verdubbeling van de omzet gaat echter niet gepaard met een gelijkaardige stijging van de kosten, wat de rentabiliteit ten goede komt. Het aandeel in de overname van Seagram (3,15 miljard dollar) moet in belangrijke mate gedekt worden door de verkoop van alle niet-alcoholactiviteiten, in de eerste plaats Orangina-Pampryl. Deze profilering van de activiteiten zal ook de beurswaardering ten goede komen, waarvan Pernod Ricard wil profiteren door de uitgifte van 500 miljoen euro converteerbare obligaties ter financiering van de Seagram-operatie. Door de overname stijgt het aandeel van de omzet in dollar naar 45 procent, waardoor de resultaten gevoelig worden voor de muntfluctuaties. Zoals in de gehele consumentensector is het bezit van merken uitzonderlijk belangrijk. Pernod Ricard bezat verschillende leidende merken zoals Jacobs Creek (wijn), Havana Club (rum), Clan Campbell (scotch), Ricard, Pastis 51, Larios (gin), enz. In het Seagram-pakket zit de bekende cognac Martell en de luxewhisky Chivas Regal, samen met nog enkele andere interessante merken als Glenlivet (whisky), Montilla (rum), Orloff (vodka) en Seagrams Gin. Met Chivas wordt één van de meest prestigieuze alcoholmerken binnengehaald.Bovendien krijgt het bedrijf een belangrijke positie in de VS. Alhoewel het verkoopteam van 90 man in de VS veel kleiner is dan dat van Diageo en Allied Domecq, is het aantal merken van Pernod Ricard kleiner en zijn deze merken beter bekend. Alleen al Chivas en Martell vertegenwoordigen 40 procent van de Amerikaanse verkopen van de groep. Het belang van Chivas blijkt uit het feit dat een stijging van de verkoop van die whisky met 1 procent in volume de nettowinst van Pernod Ricard 1 procent hoger doet uitkomen. De komende jaren moet de integratie van de Seagram-overname niet alleen een hogere groei mogelijk maken dankzij nieuwe merken en vooral nieuwe markten, maar moeten ook belangrijke kostenbesparingen mogelijk zijn in de verkoop, de productie en de verpakking. Na een winstgroei van 11 procent in 2000 wordt voor 2001 een winststijging verwacht van 13 procent, in 2002 zelfs van 38 procent. Daarna zou het groeiritme terugvallen op 11 tot 13 procent. Op basis van de verwachte winst voor 2002 komt de koers-winstverhouding slechts uit op 10. Het risico is dus klein en de kans op een hogere koers reëel. ES