Philips België plukt de vruchten van operatie-Centurion

BRUSSEL (tijd) - Na de goede resultaten die het concern eind februari bekend maakte, legt Philips België ook voor '94 een mooi jaarrapport voor. Zowat alles ging in stijgende lijn: omzet, export, toegevoegde waarde, investeringen, eigen vermogen en jaarresultaten die - na een verlies van ruim 5 miljard in '93 - weer positief waren. Ook voor '95 zijn de verwachtingen gunstig. 'Maar we moeten waakzaam blijven', zo waarschuwt gedelegeerd bestuurder Jacques van Haren van Philips België voor onbesuisd optimisme. Bij Philips loopt sinds enkele maanden iedereen rond met een vouwkaartje in de binnenzak met als hoofding 'The Philips Way' en als inhoud de vijf waarden die het personeel dag na dag voor ogen moet houden. Torenhoog op het lijstje staat de klant. 'De klant hebben we moeten herontdekken', steekt voorzitter van de het directiecomité en gedelegeerd bestuurder Jacques van Haren val wal over de mentaliteitswijziging die Centurion inluidde. Die operatie begon in '90 met een drastische afslankingsronde. Twee jaar later vloeide de operatie over naar een fase van revitalisering. In '94 kwam de drijfveer van het echte entrepreneurschap erbij.