Advertentie
Advertentie

Planet Internet: van ISP naar mediabedrijf

Wij zijn in feite altijd al een combinatie geweest van een verschaffer van internettoegang en een mediabedrijf. De visie dat zuivere service providers het best wel eens moeilijk kunnen gaan krijgen op de Belgische markt, was van bij de start aanwezig. Aan het woord is Alexander van de Rostyne, algemeen directeur van Planet Internet.Planet Internet streek in september 1996 neer op de Belgische markt als een joint venture van de Nederlandse telecomspeler KPN en de Vlaamse holding Gevaert. Deze laatste begon eind 1998 stelselmatig haar positie in de internetspeler af te bouwen (internet bleek voor de holding geen prioriteit), zodat Planet Internet (PI) vandaag een 100-procentdochter van KPN is.Dat heeft zo zijn voordelen, vindt algemeen directeur Alexander van de Rostyne, die er samen met hoofdredacteur Frederik Marain van dag één bij was. Eigenlijk beschouwen wij onszelf niet als een louter service provider maar als schakel in de grotere KPN-ketting. Die visie is niet nieuw, we redeneren al lang zo. Nu zie je overal toenadering tussen de werelden van de telecommunicatie en het internet. Het beste voorbeeld is WAP (wireless application protocol, een technologische brug tussen internet en mobiele telefonie, nvdr). Iedereen wil van start gaan met WAP-diensten, en dan speelt voor ons het voordeel van onze partner KPN Orange.Uiteindelijk komt het er voor een internet service provider (ISP) op aan telefoonminuten te genereren, aldus van de Rostyne. Waarom denk je anders dat iedereen WAP-diensten aanbiedt? Of waarom denk je dat elke gsm-operator voicemail promoot als alternatief voor een vast antwoordapparaat?Het tandenborstelprincipe, zo noemt van de Rostyne dit. Ik herinner me dat een fabrikant van tandpasta op een gegeven moment gratis tandenborstels meegaf met zijn tubes. Opvallend was dat de borstels groter waren dan normaal. Bedoeling was gewoon de mensen meer tandpasta op hun borstels te laten smeren.PI bouwde vanaf dag één een eigen redactie uit en trok daarvoor Frederik Marain aan, een journalist van de economieredactie van De Standaard. De redactie levert originele stukken af en maakt daarnaast gebruik van de content van andere providers. Content is vanaf dag één voor ons belangrijk geweest, legt van de Rostyne uit. Ik vrees dan ISPs die hier geen werk van maken, het wel eens moeilijk zouden kunnen gaan krijgen.Het model van PI rust dan ook op twee peilers. De eerste bestaat erin zoveel mogelijk abonnees werven. En daar lijkt PI goed in te slagen. De provider telt ongeveer 200.000 abonnees, goed voor een tweede plaats in het Belgische internetlandschap. Opmerkelijk is dat 65 procent van de PI-abonnees kiest voor een betalende formule. Die biedt meer comfort en ondersteunende service dan de gratis formule die de provider sinds de herfst van vorig jaar aanbiedt.Abonnees zijn vooral belangrijk als bron van inkomsten, niet zozeer via het abonnementsgeld, want dat is de jongste jaren sterk gedaald. Belangrijk zijn echter de interconnectietarieven die Belgacom spelers als PI betaalt. Telkens een abonnee van PI inbelt op het netwerk, genereert hij een telefoongesprek. Dat betekent dus inkomsten voor Belgacom, die een stuk daarvan doorsluist naar de providers.Tweede peiler is zoveel mogelijk mensen naar de portaalsite van PI doen komen. En om dat te doen, heb je content nodig. Want PI is lang niet de enige portal op de Belgische markt. Het komt er dus op aan de bezoeker te boeien en hem te doen terugkeren. Ook daar doet PI het goed. De provider krijgt dagelijks zowat 65.000 bezoekers over de virtuele vloer. Die bezoekers zijn belangrijk voor de tarieven die PI kan aanrekenen voor elektronische advertenties. Net zoals een krantenoplage de tarieven voor de advertenties in de dagbladsector bepaalt.Over de derde inkomstenbron voor de ISPs, electronic commerce, is van de Rostyne niet zo enthousiast. Iedereen praat over e-commerce, maar in de praktijk zie je weinig gebeuren. Business-to-business gaat nog, maar business-to-consumer blijft op een laag pitje draaien.Wat is het beste business-model voor een ISP vandaag? Tja, moest ik dat eens weten. Niemand weet dat. Het is voor iedereen nog zoeken. Maar wij hebben alvast het voordeel een kapitaalkrachtige moeder boven ons te hebben die bereid is met investeringen over de brug te komen die ons in staat stellen trafiek te genereren. Maar ook voor ons blijft het dikwijls nog zoeken en tasten.Alexander van de Rostyne is op 10 mei één van de sprekers op het Euromedia 2000-symposium Building a Global Business in het Antwerpse Provinciehuis. Meer informatie: 03/216.09.96 of via de website van het Technologisch Instituut: www.ti.kviv.be.