Advertentie
Advertentie

Platform Sonig

Het Duitse Sonig is weer in het land. Naast een concertavond met labelgenoten in de Brusselse Ancienne Belgique op donderdag 12 december, treden op zaterdag 14 december in het Hasseltse kunstencentrum België de Sonig-medeoprichters Jan St. Werner en Andi Toma ofte Mouse On Mars aan.In 1997 stampte het duo Mouse On Mars samen met muzikant/componist Frank Dommert Sonig in Keulen het Sonig-label uit de grond. Dat deden ze deels uit onvrede met de bestaande labels en deels uit eigenbelang: Mouse On Mars vond geen geschikte thuisbasis, een eigen platform bood de logische uitweg. Sindsdien vertoeft Sonig op het raakvlak tussen diverse disciplines en heeft het een haat-liefdeverhouding met popmuziek. De artiesten hanteren een mengeling van analoge, digitale en elektro-akoestische technieken. Ook de muziek van Sonig-acts zoals F.X Randomiz, Vert en Scratch Pet Land heeft een popsnit, maar durft tegelijk de kaart van het risico te kiezen.Deze zomer was het Keulse label reeds te gast in het Brusselse Recyclart, donderdag treedt een veelkleurige staalkaart van het huis op in de club van de Ancienne Belgique. Naast optredens van drie Sonig-nieuwkomers - Dü (een gelegenheidsproject van St. Werner en F.X. Randomiz), Wevie Stonder en Aelters, verdient ook het absurdisme van het Brusselse Scratch Pet Land, het project van de Brusselse broers Baudoux en vrienden, onze aandacht. Sonig-hoofdact Mouse On Mars is in Brussel niet van de partij, maar treedt twee dagen later in Hasselt met een exclusieve liveset aan. Anderhalf jaar geleden brachten Jan St. Werner en Andi Toma Idiology, een complex en moedig popalbum. Ook op het podium staat hun weinig bekende magnus opus beresterk in de schoenen.A Sonig Labelnight, donderdag 12 december (20.30 uur) in Ancienne Belgique, Anspachlaan 110 te Brussel. Info en tickets: 02/548.24.24.Mouse On Mars, concerteert zaterdag 14 december (20 uur) in Kunstencentrum België, Burgemeester Bollenstraat 54-56 in Hasselt. Informatie: 011/22.41.61.Pervers FransAl meer dan vijftien jaar vult Jean-Louis Costes het gegeven artistieke vrijheid ten volle in. De Fransman specialiseert zich in alles wat in de kunsten nog steeds incorrect heet: domheid, oorverdovend lawaai maken, slecht filmen en performen en - vooral - het platweg exploreren van (voornamelijk seksuele) taboes. Zich inschrijvend in een muziek- en performancetraditie waarvan artiesten als Lydia Lunch en The Jerks aan de basis liggen, gaat Costes nog flink wat stappen verder. Zijn mengeling van lawaaierige instrumenten (gitaren, drums en alles wat hij tegenkomt), elektronische samples, veel gekrijs, poëzie en potsierlijkheid is niet langer politiek correct incorrect. Hoewel Costes na elke belangrijke politieke gebeurtenis op wereldschaal meteen zijn antwoord klaar heeft (zie ook op de website www.costes.org; gevoelige zielen onthouden zich ten strengste), is zijn werk eerder compleet anarchistisch, ritueel pervers, helemaal not done en ronduit onuitstaanbaar. Zon boude opzet zorgt natuurlijk voor een nieuwsgierige prikkeling: zaterdag 14 december kunt u deze artistiek volledig vrijgevochten en vaak gecontesteerde dadaïst in Brussel live aan het werk zien.Costes, zaterdag 14 december (22.00 uur) in Magasin 4, Magazijnstraat 4 te Brussel. Informatie: 02/223.34.74.Samenstelling: Ive STEVENHEYDENS