Porsche rekent op Cayenne

De autoverkopen in de VS daalden in maart minder dan verwacht. Ondanks de oorlog in Irak en de signalen van een zwakke economie werden omgerekend op jaarbasis 16,5 miljoen voertuigen verkocht. Analisten gingen uit van minder 16 miljoen verkochte voertuigen. Over het hele eerste kwartaal blijven de verkopen wel lager dan verwacht. Hierdoor zitten de Amerikaanse constructeurs met groter dan normale voorraden. De grote drie steken dan maar weer een tandje bij op het vlak van de kortingen. General Motors geeft nu een nulprocent financiering op 60 maanden op alle modellen, zonder uitzonderingen. Ford en Chrysler volgen op de voet. Maar de drie blijven wel marktaandeel inleveren, vooral op de Japanse constructeurs. Voor de Europese constructeurs gaven de VS-verkopen een gemengd beeld. Bij de Volkswagen-groep vielen de verkopen met 14 procent terug voor het Volkswagen-merk en 13 procent voor het Audi-merk. BMW kon een stijging van 8,5 procent voorleggen, vooral ondersteund door de nieuwe Z4. Inclusief de Mini stegen de verkopen met 18,6 procent. De Amerikaanse markt compenseert daarmee gedeeltelijk de zwakke verkopen van BMW in Europa.Porsche zag de verkopen in Noord-Amerika in maart jaar-op-jaar toenemen met 23 procent, dankzij de start van de verkoop van de Cayenne op 15 maart. De verkoop van de 911 en Boxster viel wel met respectievelijk 23 en 29 procent terug. Voor Porsche kwamen de verkoopcijfers als een lichte verademing. Het aandeel is sinds begin dit jaar al meer dan 35 procent teruggevallen. Verschillende factoren kunnen deze terugval verklaren. Ten eerste is Porsche van alle Europese constructeurs in theorie het meest blootgesteld aan de dollar. Analisten schatten dat een daling van de dollar met 10 procent dit jaar de winst per aandeel met 20 procent zou doen terugvallen. In de praktijk is Porsche ingedekt voor zijn dollarinkomsten tot in 2005, zodat de resultaten op korte termijn geen negatieve invloed ondervinden. Ten tweede ontstond er twijfel rond het potentieel van de Cayenne, die de groei in de komende jaren moet verzekeren. Maar tot op heden zijn er geen harde aanwijzingen dat de verkoop niet aan de verwachtingen zal voldoen. Ten derde is de verkoop van de twee andere modellen, de 911 en de Boxster, fors teruggevallen. De cycliciteit van de verkopen van Porsche werd hierdoor onderstreept. Porsche hoopt deze cycliciteit via een derde model te verminderen. Het noteert aan een koers-winstverhouding van 7,6 voor het huidige boekjaar, dat eindigt in juli. Dit is nog steeds een premiewaardering tegenover de autosector in het algemeen. Maar in een historisch perspectief is dit de laagste waardering in meer dan 10 jaar en Porsche realiseert nog steeds een rendement op eigen vermogen van 30 procent.Indien de economische en politieke onzekerheid afneemt, lijkt de kans groot dat de waardering van Porsche snel normaliseert. Normaal betekent dat een K/W van minimaal 15, wat Porsche waardeert op 450 euro per aandeel. Het neerwaartse risico in een doemscenario is moeilijker in te schatten. Analisten van Deutsche Bank schatten dat het neerwaartse risico beperkt is tot een ondernemingswaarde over omzet van 0,50, wat neerkomt op 200 euro per aandeel. KW