Povere stijging nettowinst Van de Velde

(tijd) - De op de beurs genoteerde lingeriefabrikant Van de Velde heeft in de eerste helft van 1998 een nettowinst geboekt van 171 miljoen frank. Dat is een stijging van 7 procent. Een eerder bescheiden vooruitgang voor een bedrijf dat de markt als groeibedrijf waardeert. 'Dat klopt, maar wij hebben gekozen om in ons eigen merk te investeren. Die investeringen gaan onmiddellijk van de winst. Hadden wij hetzelfde bedrag in externe groei geïnvesteerd, dan hadden onze cijfers veel mooier geoogd', aldus Luc Laureys, gedelegeerd bestuurder van Van de Velde. De nettowinstmarge voor de eerste helft van 1998 komt uit op 14,1 procent, tegen 15,5 procent in de eerste helft van 1997. Tijdens de eerste helft van het jaar dikte de omzet van Van de Velde aan met 17 procent tot 1,038 miljard. Volgens de persmededeling van Van de Velde hebben de drie merken van de groep - Marie Jo, Prima Donna en Marie Jo l'Aventure - de omzetdoelstellingen ingelost. Ook de begrote groei in het buitenland is behaald. Van de Velde, dat in België marktleider is, mikt nu in Frankrijk en Duitsland op een marktaandeel van 15 procent.