Advertentie
Advertentie

Preventief optreden

Als je van plan bent een lange vliegreis te ondernemen, wat moet je dan doen om het risico op trombose te verlagen? Ten eerste, zorgen dat je niet uitdroogt. Drinken dus. Een halve liter per uur, maar geen alcoholische dranken. Alcohol maakt je slaperig en tam, alcohol zet de bloedvaten open waardoor het hart meer energie en dus meer zuurstof verbruikt. Bovendien heeft alcohol een vochtafdrijvend effect. Alcohol bevordert bijgevolg de uitdroging.Ten tweede, de bloedcirculatie op gang houden om stase tegen te gaan. De stroomsnelheid van het bloed kun je bevorderen door tijdens de vlucht op regelmatige tijden de spierpomp van de kuiten te doen werken: benen strekken, enkels plooien en roteren en om het uur een wandelingetje maken. Richting toilet bijvoorbeeld, want als je voldoende drinkt moet je vaak plassen. Vijf keer diep in- en uitademen ieder uur helpt het middenrif om het bloed sneller naar het hart te pompen. Je gebruikt beter geen slaappillen, ze houden je uren inactief.Ten slotte zijn er handige en speciaal ontwikkelde reiskousen in de handel die je tijdens de vlucht kunt dragen. Deze elastische kousen, tot onder de knie, steunen de bloedvaten en verbeteren de circulatie.Passagiers die een hoger risico lopen op trombose, consulteren het best eerst een arts alvorens ze een langeafstandsvlucht ondernemen. Indien nodig zal de dokter bloedverdunners zoals aspirine of laag-moleculaire heparines voorschrijven. Neem deze medicijnen niet op eigen initiatief. Ze kunnen nefaste nevenwerkingen veroorzaken, zoals allergie of zelfs maagbloeding.Al deze maatregelen zijn eveneens nuttig bij lange bus- of autoreizen. Medici vermoeden dat deze maatregelen effectief zijn. Tot op heden zijn er bijna geen studies die de efficiëntie ervan hebben bewezen, maar er zijn evenmin studies van het tegendeel. Er zijn gewoon amper studies. HC