Prijsverschil tussen Ryanair en concurrentie wordt kleiner

(tijd) - Het prijsverschil tussen een ticket van de lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair en een van de traditionele maatschappijen wordt kleiner. Dat zegt Michael O'Leary, algemeen directeur van de Ierse budgetvlieger. Ryanair zag de voorbije maand het aantal klanten stijgen met 27 procent tot ruim drie miljoen.

'We verwachten dat het prijsverschil tussen Ryanair en de nationale luchtvaartmaatschappijen deze winter deels zal afbrokkelen omdat die maatschappijen gedwongen worden hun tarieven te verlagen om de brandstoftoeslagen te compenseren.' Dat zei Michael O'Leary op een bijeenkomst met analisten en beleggers in Londen. Dat wil niet per se zeggen dat vliegtickets goedkoper worden. De brandstoftoeslag blijft allicht groter dan de prijsverlaging op de naakte vervoerprijs, exclusief kosten.

Ryanair heft formeel gesproken geen brandstoftoeslag op zijn tickets maar liet zijn gemiddelde vervoerprijs het eerste halfjaar toch stijgen. O'Leary denkt dat dat deze winter opnieuw het geval zal zijn. Voor het laatste kwartaal van het boekjaar 2005-2006, de periode van januari tot maart, verwacht de Ryanair-topman dan weer een gemiddelde prijsdaling. Over de bezettingsgraad en de passagiersgroei blijft O'Leary optimistisch. In september vervoerde Ryanair 3.023.819 reizigers, een stijging met 27 procent.

Vloot

Ryanair kondigde gisteren ook aan dat het de optie op negen Boeings B737-800 gelicht heeft. Die vliegtuigen worden geleverd in 2007. Dat jaar verkoopt Ryanair ook vijf 737-800's, die dan acht jaar oud zijn. 'Dat past in onze strategie om de jongste vloot in Europa te hebben, met de laagste operationele kosten en de hoogste betrouwbaarheid', zegt O'Leary. De vloot van Ryanair bestaat vandaag uit 83 toestellen, tegen 2012 zullen er dat 234 zijn als geen verdere opties gelicht worden. Ryanair heeft nog 179 opties open staan.

De Ierse budgetvlieger heeft 15 bases in Europa, waaronder één in Charleroi. Van daaruit vliegt Ryanair naar 12 bestemmingen. Voorlopig blijft het prijsverschil tussen Ryaniar en de traditionele maatschappijen behoorlijk. Wie gisteren via het internet een enkele reis naar Rome boekte voor morgen betaalde bij SN Brussels drie keer meer dan bij Ryanair. Wie boekte voor een Rome-trip over twee maanden moest 24 keer meer neertellen. Het aandeel verloor gisteren 1 procent in Dublin en sloot op 6,70 euro.

GUM

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud