Prijzenoorlog op Franse luchtroutes

Prijzenoorlog op Franse luchtroutes

PARIJS (reuter) - Franse luchtvaartmaatschappijen zijn een bikkelharde tarievenslag begonnen op de binnenlandse luchtvaartroutes waar Air Inter sinds kort zijn monopolie kwijt is. Air Inter, een dochter van Air France, verminderde zijn prijzen op Parijs-Toulouse van 790 naar 450 Franse fr. en later kwam er zelfs een speciaal tarief van 280 Franse fr. bij.

Dat was een antwoord op de 360 Fr.fr. die de privé-maatschappij Air Liberté eerder had aangeboden. Air Liberté vliegt sinds begin deze week op Parijs-Toulouse. Op Marseille-Parijs heeft Air Outre Mer het monopolie van Air Inter doorbroken.

De nieuwe initiatieven zijn een gevolg van de beslissing van het ministerie van transport, na een klacht van British Airways en andere luchtvaartmaatschappijen bij de Europese kommissie. Zij wilden dat Frankrijk zijn binnenlandse routes zou openen voor konkurrenten van Air Inter. Air Inter was tot voor kort de enige maatschappij die vanuit Orly de Zuidfranse steden mocht bedienen.

Ballast modernizeert vloot

SCHIEDAM/AMSTERDAM (anp) - Het aannemers- en baggerconcern Ballast Nedam modernizeert zijn baggervloot door voor 150 miljoen gulden of 2,7 miljard B.fr. een hopperzuiger te bestellen bij scheepswerf De Merwede, onderdeel van IHC Caland. Het is een zeer grote order voor IHC. Er zijn ongeveer 300 manjaren werk mee gemoeid. Ook bij de toeleverancier ontstaat er voor 300 manjaren werk.

Het wordt de grootste sleephopperzuiger in de baggervloot van Ballast Nedam. De baggermachine krijgt een kapaciteit van ongeveer 17.000 kubieke meter. In november 1996 vindt de oplevering plaats. Ballast Nedam, na Volker Stevin en HBG de grootste baggermaatschappij in Nederland, verwijdert twee oude schepen uit zijn vloot, waardoor er geen overkapaciteit op de baggermarkt ontstaat.

APL lid van Far Eastern Freight Conference

(tijd) - Sinds 1 januari is American President Lines ook lid van de Far Eastern Freight Conference (FEFC), dat staat in een persbericht van de FEFC. APL is wereldwijd de nr. 13 inzake containerkapaciteit en is daarmee de tweede Amerikaanse rederij, ver achter Sealand. Andere leden van de FEFC zijn CGM, Croatia Line, Hapag-Lloyd, K-Line, Lloyd Triestino, Maersk Line, MISC, MOL, Nedlloyd, NOL, NYK, OOCL en P & O Containers.

De FEFC werd onlangs nog veroordeeld door de Europese kommissie omdat de leden onderling prijsafspraken maken voor het stuk landvervoer in het intermodaal containertransport van en naar het hinterland van de Europese Unie. De FEFC was daar boos over omdat zoiets in de VS en Australië wel mag. Voor het maritiem trajekt is de anti-kartelwetgeving van de EU niet van toepassing wegens de eigenheid van de sektor.

Renault verkoopt 4,8 procent meer voertuigen

PARIJS (afp) - Renault heeft vorig jaar wereldwijd 1.836.530 voertuigen verkocht, een stijging met 4,8 procent in vergelijking met 1993. In Europa zette de Franse groep, die onlangs gedeeltelijk geprivatizeerd is, 1.500.828 personenwagens en bedrijfsvoertuigen af, een verbetering met 7,9 procent. De verkoop van personenauto's alleen in Europa groeide met 9,3 procent naar 1.307.314 stuks. Op de Europese personenwagenmarkt steeg het marktaandeel van 10,6 naar elf procent, de beste score sinds tien jaar. Renault is nu het derde grootste automerk in Europa. De totale Europese automarkt werd in het voorbije jaar slechts 5,8 procent groter.

Lancering Le Monde-magazine uitgesteld

PARIJS (afp) - De start van het zaterdagmagazine van het Franse dagblad Le Monde is uitgesteld tot eind maart. Normaal had het eerste magazine zaterdag over een week in de krant moeten steken. De lancering is verlaat omdat er nog bijkomende tests nodig zijn. De normale prijs van Le Monde bedraagt 7 Franse frank. Voor de krant en het magazine bedraagt de prijs 12 Franse frank. In december vorig jaar is ook Libération begonnen met een zaterdagmagazine. De eerste vier nummers (verkocht met de krant voor 13 Franse frank) hebben echter niet de verwachte resultaten opgeleverd. Na een onderbreking van twee weken, waarin werd gesleuteld aan het concept, zal Libération plus magazine zaterdag opnieuw in de kiosk liggen.

Schoon schip bij Het Financieele Dagblad

(tijd) - Het persoonlijk dispuut tussen hoofdredakteur Berendsen en direkteur van den Burger van de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad mondt uit in het vertrek van beiden. Met de tabula rasa-operatie hopen de kommissarissen van het bedrijf een einde te maken aan het hoog oplopend konflikt tussen redaktie en direktie van de krant. Berendsen is al sinds 1977 hoofdredakteur van het FD en zou begin '97 met pensioen gaan. Van den Burger -die sinds '89 bij de krant is- heeft een kontrakt dat dit jaar afloopt en niet zal verlengd worden. Bij Het Financieele Dagblad is al meerdere jaren een machtsstrijd aan de gang. In de jaren tachtig verplichtten personeel en direktie de eigenaar Sijthoff zijn macht t dagblad uit handen te geven, wat leidde tot een hele reeks rechtszaken. Intussen woedden ook intern verschillende zakelijke en persoonlijke konflikten.

Nederlandse multinationals tegen reissektor

AMSTERDAM (reuter) - Philips Electronics wil samen met Royal Dutch en de Nederlandse regering naar KLM stappen om betere aankoopvoorwaarden te bedingen. KLM is de belangrijkse luchtvaartmaatschappij op Schiphol. Een zelfde stap zou in de richting van de hotelsektor gezet worden. De gesprekken om de aankoopkracht te bundelen zitten nog maar in een aanloopfaze, maar zouden tot betekenisvolle besparingen kunnen leiden. De regering is ook aandeelhouder in KLM.

CW Lease neemt Frans bedrijf over

(tijd) - CW Lease Nederland heeft op 5 januari de Franse autoleasingmaatschappij Kilométrage overgenomen. Kilométrage, gevestigd in Parijs, is gespecializeerd in operationele leasing. 'De hoogwaardige dienstverlening en servicegedachte van de Franse firma sluiten volledig aan bij de filozofie van de CW-groep', aldus een persbericht. Het dagelijks management bij Kilométrage blijft in handen van de Franse oprichters. CW is een volledige dochter van ING Lease Holding en behoort tot de grotere autoleasingbedrijven in Europa. De onderneming is aktief in Nederland, België, Luxemburg en Engeland. CW Lease ziet de akkwisitie als een belangrijke stap in de richting van verdere expansie.

Britse autoverkopen stijgen met 7,4 procent

LONDEN (reuter) - De Britse verkoop van nieuwe wagens is vorig jaar met ruim 7,4 procent toegenomen naar meer dan 1,9 miljoen eenheden. Voor 1995 voorspelt de Society of Motor Manufacturers & Traders (SMMT) echter slechts twee procent marktgroei. In ieder van de laatste drie maanden van '94 daalde de autoverkoop. De Britse autosektor is pessimistisch gestemd. 'De markt is en blijft moeillijk', aldus de kommentaar bij Vauxhall, een dochter van General Motors. Volgens de Britse autodealers kon de verkoop verhoogd worden dank zij lagere winstmarges en aanmoedigingsakties. Analisten wijzen op het gebrek aan vertrouwen bij de konsument. Zij maken zich ook zorgen over een reeks van renteverhogingen. Volgens de analisten zouden de vooruitzichten voor '95 toch niet zo slecht zijn.

Nieuw Louis Féraud-parfum eind '96 op de markt

PARIJS (afp) - De couturier Louis Féraud gaat samen met de Duitse groep Benckiser een parfum op de markt brengen. De twee partijen hebben zopas hun handtekening onder een samenwerkingsakkoord gezet. De lancering van de nieuwe vrouwengeur is gepland voor eind 1996. De groep Benckiser, waartoe onder meer de kosmetika- en parfumfabrikant Lancaster behoort, heeft vorig jaar een omzetcijfer van 2,7 miljard dollar gerealizeerd. Op parfumgebied is Louis Féraud niet aan zijn proefstuk toe. Tot 1993 had hij een kontrakt met de Amerikaanse parfumeriegroep Avon.

Schonere benzine vermindert smog in VS

WASHINGTON (dpa) - In negen grote gebieden in de VS - van New York tot San Diego - is vanaf begin dit jaar alleen nog maar benzine te koop die de vorming van smog vermindert. Dertig andere gebieden kunnen zich vrijwillig bij het programma aansluiten. De nieuwe benzine verovert dit jaar een derde van de hele Amerikaanse markt en zal alleen dit jaar al de lozing van 305.000 ton smog veroorzakende stoffen voorkomen. Het komt erop neer alsof 8,1 miljoen auto's uit de straten zijn verbannen. Het gaat om een normale loodvrije brandstof waaraan zuurstofhoudende middelen zijn toegevoegd. Daardoor verbrandt het mengsel zuiverder en daalt de voortbrenging van stikstofoxyde, koolmonoxyde en andere giftige stoffen. Voor het ontstaan van smog is vooral stikstofoxyde verantwoordelijk, omdat het met behulp van zonlicht ozon vormt. Het autoverkeer is de oorzaak van de helft van de luchtvervuiling in de VS.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud