Prijzenslagwordt cijferslag

HALLE (tijd) - Wie is de goedkoopste van het land? De vraag is vanzelfsprekend niet zonder belang voor de consument, maar al evenmin voor de beurskoers van de twee opponenten Carrefour en Colruyt. Carrefour, dat midden 2000 de GB-keten overnam, plande begin vorig jaar een frontale aanval op de prijzenbrekers, lees Colruyt. Het prijzenniveau van Carrefour moest dichter aanleunen bij de eeuwige concurrent Colruyt. Vorig week pakte Carrefour uit met onderzoek dat moest bewijzen dat het in die doelstelling was geslaagd. Op basis van een winkelbeurt van het Franse Nielsen kwam Carrefour tot het resultaat dat er nog slechts 1 procentpunt verschil te merken was. Dat het marktaandeel niet groter was geworden maar nog steeds een pas op de plaats maakte, nam Carrefour er voor lief bij. Woensdag moest Carrefour met slechter nieuws uitpakken. De prijzenoorlog had aan de marge geknabbeld. De keten maakte vorig jaar een bedrijfsverlies van 25 miljoen euro. UppercutGisteren deelde een combattief Colruyt-management de finale uppercut uit. Op basis van eigen onderzoek kwam men tot een heel ander resultaat: de prijzen van Carrefour zouden nog steeds 5 tot 6 procentpunten hoger liggen dan bij Colruyt. Het zijn de bevindingen van een achtkoppig team dat dagelijks de baan optrekt om de prijzen in s lands winkels te noteren en zes man personeel dat dagelijks alle reclamefolders uitpluist en al die prijzen in een gigantisch computerprogramma inbrengt.Na de prijzenslag is nu de cijferslag van start gegaan en komt plots een heel nieuwe oorlogszone open te liggen.