Professionalisering van de cultuursector dringt zich op

ANTWERPEN (tijd) - De Stichting Kunstpromotie geeft in het kader van haar Minerva-programma's mensen uit culturele organisaties de kans om gratis te participeren aan opleidingen die georganiseerd worden door bedrijven, opleidingsinstituten en onderwijsinstellingen. 'Culturele organisaties investeren vooral in het artistieke deel van hun werking', constateert de Stichting. 'Marketing, strategische planning, financieel management, informatisering of personeelsbeleid komen vaak slechts op de tweede plaats.' De opleidingen beginnen deze maand. 'We hadden gehoopt 50 tot 60 cursussen te kunnen aanbieden aan geïnteresseerden uit de cultuursector, maar uiteindelijk steeg het aantal tot 126', zegt Luc Delrue, directeur van de Stichting Kunstpromotie. Volgens hem raken bedrijfsleven en cultuursector steeds meer met elkaar verweven. 'Je ziet dat in de filmwereld, bij de podiumkunsten enz. Die evolutie is toch niet tegen te houden. Onze Stichting wil ertoe bijdragen dat het kernprodukt van de culturele instellingen intact blijft.'