Radioreklame van IBM was onverdeeld sukses

DIEGEM (tijd) - In september vorig jaar maakte computerfabrikant IBM in ons land voor het eerst gebruik van het medium radio om zijn reklameboodschap te verspreiden. De resultaten overtroffen alle verwachtingen, want gemiddeld noteerde de 'hot line' het dubbele aantal oproepen tijdens de dagen dat de publiciteit in de lucht was. 'Wij bereikten daarmee een dubbel doel: enerzijds trokken wij op overtuigende wijze de aandacht op twee nieuwe produkten, wat zich in duidelijk gestegen verkoopcijfers vertaalde, en anderzijds creëerden wij hiermee een nieuw, dynamischer imago voor IBM', stelt Yves De Decker, direkteur van de Belgische PC-divisie van IBM. IBM mag terecht beschouwd worden als het bedrijf dat de computerwereld een nieuw aanzicht gaf met de introduktie van zijn personal computer in 1981. Het begrip PC kreeg meteen een nieuwe betekenis, want ontelbare andere fabrikanten zouden het ontwerp van IBM overnemen en er hun eigen versie rond brouwen, mèt inachtname nochtans van de zgn. kompatibiliteit - programma's die voor de IBM PC geschreven zijn, draaien ook zonder problemen op al de computers van de konkurrentie (met uitzondering van Apple Computer, dat halsstarrig zijn eigen weg is blijven volgen met een afwijkend systeem, maar daardoor ook maar amper een tiende van de markt achter zich heeft gekregen).