Reclame-adviesbureau Imagine verzoent winst en principes

GENT (tijd) - Het ethisch ondernemerschap staat in Vlaanderen nog in zijn kinderschoenen. Carlos Boidin, zaakvoerder van het Gentse reclame-adviesbureau Imagine, is ervan overtuigd dat winst en principes perfect samengaan. Humanitair mecenaat gaat voor hem niet ver genoeg. 'Bij mecenaat denk ik aan de barones die met haar pink omhoog van haar koffie nipt en verkondigt dat ze iets wil doen aan de problemen van het gepeupel. Ik wil geen barones zijn, maar voor een coöperatieve bedank ik evenzeer.'Voor de oprichting van Imagine, een jaar of vier geleden, ergerde Boidin er zich al aan dat er 'niets fundamenteels gebeurde in de samenleving'. 'Toen extreem-rechts in 1991 een verkiezingsoverwinning behaalde, was voor mij de maat vol. Hele bevolkingsgroepen dreigden gemarginaliseerd te worden en politici leken nauwelijks wakker te liggen van de sociale problemen. De samenleving begon te lijken op een VTM-programma.'