Advertentie
Advertentie

Reclame-investeringen vertragen in eerste jaarhelft

(tijd) - De reclame-investeringen in ons land liepen in de eerste jaarhelft, tegenover dezelfde periode van vorig jaar, met 9 procent op tot 33,2 miljard frank. Dat blijkt uit gegevens van Mediamark. Tegenover heel 1998 gaat het om een groeivertraging. Vorig jaar was er een toename met 13,1 procent. De pers deed het in de eerste zes maanden beduidend beter. De televisie, nog steeds de grootste verslinder van reclamebudgetten, kreeg daarentegen klappen. Mediamark, een onderdeel van het marktonderzoeksbureau Sobemap, baseert zich op gegevens van de media zelf. Het gaat om reële cijfers en niet om schattingen. Toch dienen er kanttekeningen bij geplaatst te worden. Zo wordt er geen rekening gehouden met kortingen of met het resultaat van commerciële onderhandelingen. Vooral voor televisie kan dat een groot verschil maken. Bovendien laten de cijfers niet toe veel te zeggen over de hoeveelheid reclame in de Belgische media omdat ze enkel gebaseerd zijn op tarieven: hogere tarieven geven meer investeringen, maar tegelijk kan de ingenomen ruimte dezelfde zijn.