Reclamegroep Cordiant krijgt flinke oplawaai
(bloomberg/tijd) - De Britse reclame- en marketinggroep Cordiant staat op de rand van een gerechtelijk akkoord na het afhaken van de drankenproducent Allied Domecq als klant. Het aandeel kreeg op de beurs van Londen een flinke oplawaai. Bovendien dreigt het fonds geschorst te worden als Cordiant niet tegen 1 mei de jaarresultaten over 2002 publiceert. Omdat die kans miniem is, vrezen analisten voor het voortbestaan van de groep. Cordiant, de groep die vroeger door het leven ging als Saatchi & Saatchi, moest gisteren al voor de vijfde keer in korte tijd het verlies van een zeer belangrijke klant aankondigen. Na het afhaken van de autoproducent Hyundai, de hamburgerketen Wendy International, de Britse postdienst Royal Mail en de warenhuisketen Woolworth's was het deze keer Allied Domecq, de wereldwijde nummer twee op de markt van sterke dranken, die zich terugtrok. Doodsteek Cordiant leverde Allied Domecq campagnes voor de whiskymerken Teacher's en Balantine's, voor de cognac van Courvoisier, de wodka van Stolichnaya en de likeur Tia Maria. De overeenkomst met Allied Domecq was goed voor een omzet van 18 miljoen pond, ruim 26 miljoen euro. Dat is bijna 4 procent van de begrote omzet voor 2003. Veel analisten vrezen dat het afhaken van Allied Domecq de definitieve doodsteek kan betekenen voor Cordiant, de wereldwijde nummer acht in de reclame- en communicatiesector. De groep torst een schuld van 172 miljoen pond (bijna 250 miljoen euro). Daarom zette Cordiant al enkele activa in de etalage, zoals het pr-bureau Financial Dynamics en de van oorsprong Duitse reclamegroep Scholz & Friends, die ook in Antwerpen een kantoor heeft. Cordiant heeft ook 25 procent in de mediacentrale Zenith Optimedia en wil die participatie verkopen aan de Franse groep Publicis. Die heeft nu al de overige 75 procent in handen. DV