Reclamejongens willen kinderen met junkfood voor de buis

LONDEN (reuter) - Jongeren zijn de favoriete doelgroep van de reclamejongens, en die bestoken zij bij voorkeur met tv-reclamespotjes over de nieuwste pikante hap, het allernieuwste snoepgoed of de nieuwste knalaanbieding in fastfoodland. Dit blijkt uit een onderzoek van de internationale verbruikersvereniging Consumers International (CI). Volgens de studie is in de dertien onderzochte landen meer dan de helft van de tv-voedingsspotjes reclame voor fastfoodrestaurants, snoepgoed en ontbijtgranen.Consumers International (CI), een internationale verbruikersvereniging die 215 consumentengroeperingen uit 90 landen vertegenwoordigt, onderzocht tv-reclame in dertien landen. De vereniging nam in Australië, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, de Verenigde Staten en Zweden de tv-spots onder de loep.