'Reclamemonopolies moeten zo snel mogelijk weg'

BRUSSEL (tijd) - De Belgische adverteerders stellen zich twee primaire doelstellingen: de kostprijs van mediareclame (gedefinieerd als 'de kosten per duizend contacten') moet met de helft naar beneden tegen het jaar 2000, en alle monopolies dienen de baan te ruimen, in de eerste plaats de TVB-constructie in het zuiden van het land. Die maatregelen zijn nodig omdat de kosten van mediareclame in België meer dan 50 procent boven het Europees gemiddelde liggen, zegt Pierre Brusselmans, de nieuwe voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA). Zijn boodschap impliceert dat de reclame-inkomsten van de Belgische media de komende jaren onder zware druk zullen staan.Pierre Brusselmans is gedelegeerd bestuurder van Henkel Belgium, bedrijf van Duitse origine en producent van wasmiddelen, reinigingsmiddelen, cosmetica en kleefstoffen. Een paar dagen geleden werd hij benoemd tot voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA), in opvolging van Baoudoin Michiels van Jacobs Suchard Côte d'Or. Brusselmans zetelt al een paar jaar in de raad van bestuur van de UBA, een vereniging die de belangen van de adverteerders moet beschermen, promoten en verdedigen.