Advertentie
Advertentie

Records voor Belgische kunst in Amsterdam

Bij Sothebys in Amsterdam werd op 4 december een belangrijke veiling gehouden van Belgische moderne kunst uit de periode 1880 tot 1960. De veiling resulteerde in nieuwe wereldrecordprijzen voor Georges Lemmen en Fernand Khnopff. Het hoogste bedrag van de veiling werd geboden voor het wervelende schilderij Le Carroussel van Georges Lemmen, waarvoor een Belgische verzamelaar 185.000 euro (7,5 miljoen frank) betaalde. Het werk Etude de Femme, een tekening op papier in rood en blauw krijt, van Fernand Khnopff overtrof alle verwachtingen. Het blad werd verkocht voor 136.600 euro (5,2 miljoen frank), een wereldveilingrecord voor een werk op papier van Khnopff.Ook de sculpturen van Rik Wouters bleken zeer gezocht. Een uniek portret van Dia Beets in steenaarde uit 1915 wisselde voor 24.871 euro van eigenaar, terwijl een bronzen portret van Dia Beets, uit een editie van twee exemplaren, 21.781 euro opbracht. Beide werken werden aangekocht door een internationale bedrijfscollectie. Een marine uit 1904 van Léon Spilliaert, maximaal geschat op 54.460 euro, werd afgehamerd aan 69.701 euro. Voor een fris pointillistisch doek van Albert Saverys, dat twee bomen in een grasveld voorstelt, werd 29.949 euro betaald. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel was ook als bieder in Amsterdam aanwezig. Het museum verwierf voor 7.116 euro een werk op papier in gouache en inkt uit 1949 van Jo Delahaut.Diverse werken werden niet verkocht omdat zij de verhoopte minimumprijs niet haalden, onder meer een landschap uit 1917 van Gust de Smet, en het doek Badende Vrouwen uit 1910 van Theo van Rysselberghe. Ook de prachtig pastel Twee vissersvrouwen gezien op de rug van Léon Spilliaert werd ingehouden. De veiling van Belgische kunst bracht 773.677 euro op.Bij Sothebys Londen werd 1,1 miljoen pond (bijna 1,8 miljoen euro) betaald voor een verlucht handschrift, omstreeks 1460 in Brugge vervaardigd. Het gaat om het manuscript Vie et passion de Notre-Seigneur Jésus Christ, uit de collectie van Lodewijk van Brugge, heer van Gruuthuuse. De koper wil anoniem blijven.OpendeurdagenGentse antiquairsIn Gent houden 23 antiek- en kunsthandelaars dit weekend opendeurdagen. De deelnemende zaken zijn nog vandaag en morgen doorlopend open van 10.30 tot 19 uur. Onder de deelnemers valt de antiekhandel Violet aan de Laurent Delveauxstraat op, gespecialiseerd in Vlaamse en Noord-Franse meubelen, beeldhouwwerken en wandtapijten, vanaf de Middeleeuwen tot de 18de eeuw. Galerij Onderland aan de Rabotstraat is een nieuwe zaak die een groot en prachtig gamma aan niet-tijdsgebonden landschapsschilderkunst in huis heeft. Bij Monique Heyvaert in Onderbergen vindt men antieke juwelen en zilverwerk. In dezelfde straat is de zaak Kunst Ogen Blik gevestigd in een charmante 18de-eeuwse woning. Daar wordt vooral meubilair uit de empire en Chinees porselein aangeboden. Wie liefhebber is van Engelse meubels en decoratie kan terecht bij The Mahogany Compagny aan de Hoogstraat. Herman Vermeulen biedt in zijn zaak aan de Kraanlei een fijne selectie van kelims en oosterse tapijten. De bezoeker krijgt er desgewest alle deskundige uitleg bij. Diverse kunsthandels doen in primitieve kunst en etnische juwelen, onder meer Tribal Art aan de Hoogstraat.Voor meer inlichtingen over de Opendeurdagen van de Gentse antiquairs kan men terecht op het telefoonnummer 09/225.22.99.Aziatische kunstMia Roggeman toont in haar zaak Asian Antiques and Fine Arts, in de Madeleinstraat 51 in 1000 Brussel (tel.: 02/514.31.73) haar nieuwe aanwisten van Aziatische kunst. Daar zijn enkele ongewone stukken bij. Uitzonderlijk is een 87 cm groot bronzen boeddhabeeld uit Thailand, gemaakt in de periode Ayuthaya, wat staat voor de 16de eeuw. Voor het stuk wordt 29.747 euro gevraagd. Uit Cambodja is er een set drie houten, zogenoemde grotboeddhas, die 1,3 meter groot zijn. De sculpturen, met nog resten van lak- en goudbeschildering, zijn te beschouwen als primitieve kunst die zon 120 tot 200 jaar oud is. Dergelijk werk was tot hiertoe in België onbekend. Het set kost 13.000 gulden. Heel verfijnd is het koppel Chinese paarden in aardewerk uit de Tangperiode (618-907 na Christus.), waaraan een prijskaartje van 29.000 euro hangt.Fonds voor CultuurmanagementDraagt een gratistoegangbeleid bij tot de cultuurparticipatie? En geldt dat evenzeer of evenmin voor theaters als voor musea? Hoe kan het personeelsbeleid in de culturele instellingen worden verbeterd? En volstaat een ander statuut daarvoor? Slaagt het financiële beleid erin met de beschikbare middelen het beste resultaat te bereiken? Waarom hebben theaters zo dikwijls financiële katers?Dat zijn maar enkele vragen die men bij de werking van en de beleidsdiscussies over cultuur kan stellen. Om ze te beantwoorden, is in Vlaanderen echter te weinig onderzoek verricht.Het zopas aan de Universiteit Antwerpen opgerichte Fonds voor Cultuurmanagement wil het onderzoek in dit domein stimuleren door de toekenning van een jaarlijkse prijs. De doelstellingen zijn echter ruimer. Het fonds wil ook concrete managementprojecten in de culturele sector bekronen. De prijs, die voor het eerst wordt uitgereikt in de herfst van 2002, kan dus zowel naar onderzoeksresultaten als naar concrete realisaties in het Vlaamse culturele veld gaan. De prijs bedraagt 6.000 euro (zon 250.000 fr.).Het fonds wil de belangstelling voor cultuurmanagement nog verder stimuleren. Daarom wordt een colloquium aan de prijsuitreiking gekoppeld. Het Fonds voor Cultuurmanagement kon tot stand komen via de samenwerking tussen een sponsor en de Universiteit Antwerpen. In 1999 startte aan deze universiteit ook een volwaardige voortgezette opleiding cultuurmanagement. Meer informatie over de prijs en het fonds bij Hilde Lettani, Rectoraat Universiteit Antwerpen, Lange Nieuwstraat 55, 2000 Antwerpen, tel.: 03/212.16.70, e-mail: secrua@ua.ac.be