Renault en Peugeot in tegengestelde richting

Renault en Peugeot publiceerden sterk verschillende jaarresultaten over het voorbije boekjaar. Ook voor het huidige boekjaar ziet het er voor Peugeot beter uit dan voor Renault. Maar vanaf volgend jaar zou het tij kunnen keren. Peugeot pakte uit met een stijging van de operationele winst over 2001 met 25% tot 2,6 miljard euro. De omzet steeg met 17% tot 51,7 miljard euro. De operationele marge van de autodivisie kwam zoals vooropgesteld uit op 4,8%. Renault daarentegen zag zijn operationele winst met 74% terugvallen tot 473 miljoen euro, bij een stijging van omzet met 10,1%. De operationele rendabiliteit van de autoafdeling lag met een 0,6% nog lager. De daling van de nettoresultaten was veel beperkter (-2,7%) tot 1,05 miljard euro. Dit dankt Renault aan de veel grotere bijdrage van partner Nissan en de meerwaarden gerealiseerd op de verkoop van activa.Voor het huidige verwacht Peugeot een verdere stijging van zijn operationele winst tot 2,8 à 2,9 miljard euro (+8 à 12%) bij een operationele marge in de autodivisie tussen 4,8 en 5%. De doelstellingen lijken conservatief aangezien Peugeot nog een aantal nieuwe modellen op stapel heeft staan (o.a. Citroën C3) en de vernieuwde Peugeot 307 en Citroën C5 na de lancering vorig jaar nu ten volle zullen bijdragen tot het resultaat. Renault hoopt dit jaar op operationeel niveau break-even te draaien. Renault lanceert wel een paar luxueuze modellen zoals de Vel Satis en de Avantime. Maar in het belangrijke C-segment wordt de verouderde Mégane samen met de Espace pas tegen het einde van dit jaar vervangen.In 2003 moet Renault opnieuw volledig op dreef zijn: volgend jaar vernieuwt het 20 procent van zijn totale productgamma en tegen eind 2004 moet de gemiddelde ouderdom van het productgamma gedaald zijn tot 3 jaar tegenover 4,5 jaar nu. Vanuit beleggersoogpunt is Peugeot een van de meest defensieve beleggingen in de autosector. Teleurstellingen op korte termijn zijn onwaarschijnlijk en het bedrijf noteert aan een koers-winstverhouding 2002 van 7,1. Maar zodra de focus verschuift naar volgend jaar, zal Peugeot de markt opnieuw moeten overtuigen dat het de rendabiliteit verder kan verhogen, ook wanneer de stroom aan nieuwe modellen afneemt. Peugeot stelt tegen boekjaar 2004 een operationele marge voorop van 6%. Bij Renault liggen de risicos daarentegen vooral op korte termijn. Gezien het verouderde productengamma en de dalende trend in de Europese markt zal Renault het moeilijk hebben om dit jaar operationeel in het zwart te blijven. Verdere tegenvallers zijn niet uit te sluiten. Wat de koers op korte termijn wel in positieve zin stuurt, zijn de prestaties van de Japanse partner Nissan. Nissan zit dankzij een succesvolle herstructurering en een dalende yen opnieuw op het juiste spoor (zie ook sectoranalyse). Op langere termijn en zodra de beleggers zich toespitsen op een herstel van de Renault-rendabiliteit in 2003 stijgt de aantrekkelijkheid van Renault. Momenteel noteert het aandeel aan een K/W03 van een 8,7. Hierbij veronderstellen analisten gemiddeld een operationele winstmarge van 2,4%. In 2000 haalde Renault nog een operationele marge van 5,4% en niets wijst erop dat Renault een gelijkaardige rendabiliteit niet opnieuw kan behalen. KW